چرا کنترل افکار دشوار است؟

© Fotolia / Andrea Dantiمغز انسان
مغز انسان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اثرات افکار سرکوب شده در ضمیر ناخودآگاه باقی می ماند.

به گزارش اسپوتنیک، محققان دانشگاه سیدنی مطابق با آخرین تحقیقات به این نتیجه رسیدند که حتی افرادی که قادرند (یا به نظرشان می رسند که می توانند) با موفقیت از سرکوب افکار مشخصی برآیند، نمی توانند بطور نهایی از آن‌ها رها شوند، زیرا اثرات این افکار در ضمیر ناخودآگاه حفظ می شود.

هرکاری بکنید تا به سیب سرخ فکر نکنید، باخواندن این جمله شما همانا به سیب سرخ فکر می کنید. این واکنش نرمال برای مغز ناآرام انسان است.

هوش مصنوعی زمان مرگ انسان را پیش بینی می کند - اسپوتنیک ایران
هوش مصنوعی زمان مرگ انسان را پیش بینی می کند

روانشناسان ثبوت این ایده را یافتند که کنترل افکار خود به دلیل وجود افکاری دشوار است که شخص حتی به وجود آنها شک هم نمی کند. آنها دست به آزمایشی زدند که شرکت کنندگان در آن  می بایست در فکر خود سبزیجات و میوه های سرخ و یا سبز را مجسم کنند و یا سعی کنند طی 7 ثانیه به آن ها فکر نکنند.

به 10 شرکت کننده در این آزمایش کارت هایی نشان داده شد که روی آن ها نوشته شده بود:«سیب سرخ»،« فلفل تند سرخ»، « گوجه فرنگی سرخ»، « کلم سبز» و «خیار سبز» و «لیموی سبز».

نتیجه بسیار جالب بود. از شرکت کنندگان درخواست شد با دیدن تصویر نا مشخصی روی دکمه انتخاب رنگ را فشار بدهند. اگر آنها سعی کرده بودند به رنگ قرمز توجه نکنند و آن را از فکر خود دور کنند همانا روی دکمه سرخ را فشار داده بودند. هر چند آن ها به اسامی محصولات روی کارت ها فکر نکرده بودند اما اثرات این فکر پنهان مشخص شده بود. این یک نتیجه بسیار جالب به ویژه برای آن شرکت کنندگانی بود که دکمه را فشار نداده بودند و مطمئن بودند که در سرکوب افکار خود موفق بودند.

این کشف گویای آن است که حتی وقتی ما فکر می کنیم  که «مغز ما خالی از افکاراست»، زیرا آن ها را بخوبی کنار زده‌ایم، در واقع آن افکار جایی نرفته اند. اینکه صاف و ساده در باره چیزی فکر نکنیم مثلا در باره سیگار یا نوشابه، ممکن نخواهد بود زیرا این افکار در مغز انسان وجود دارند. این تحقیق نشان می دهد ضمیر ناخودآگاه بر تصمیمات و رفتار ما تأثیر می گذارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала