کارهای شناسایی قبل از قتل خاشقجی

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان قبل از کشتن خبرنگار منتقد سعودی به کارهای شناسایی در ترکیه دست زده بود.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام نمود که عربستان قبل از کشتن خبرنگار منتقد سعودی به کارهای شناسایی در حومه استانبول دست زده بود.

اردوغان گفت:«اول اکتبر، در ساعت 16.30 اولین تیم از عربستان سعودی وارد کنسولگری شدند و در جنگل بلگراد حومه استانبول دست به کارهای شناسایی زدند. رویهمرفته 15 نفر بین ساعت 09.50 و 10.00 صبح وارد کنسولگری عربستان شدند. خبرنگار در یک تماس تلفنی رفتن خود به کنسولگری را مورد تأیید قرار می دهد. در ساعت 13.08 او وارد کنسولگری می شود و پس از آن دیگر هیچکس او را نمی بیند».

آزادی بیان در عربستان ترور شد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آزادی بیان در عربستان ترور شد

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور تبعه عربستان سعودی که از سال 2017 مفسر روزنامه واشنگتن پست بود و در آمریکا زندگی می کرد 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مفقود شد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و نویسنده مشعور تبعه عربستان سعودی، سه شنبه دوم اکتبر برای انجام کارهای مرتبط با ازدواجش با نامزد اهل ترکیه خود، وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، ورودی که در نهایت به مرگی دردناک توسط مأموران امنیتی ارشد و نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی منتهی شد. حاکمان عربستان سعودی هرچند تمام مطالب درز یافته به رسانه‌ها مبنی بر قتل جمال خاشقجی را رد می‌کردند، اما در نهایت تحت فشار افشاگری‌های امنیتی و رسانه‌ای، در حالی که بیش از دو هفته منکر وقوع هر حادثه‌ای برای جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول بود، به کشته شدن وی داخل عمارت کنسولگری اعتراف کردند، اما نگفتند کشته شده و مدعی شدند بر اثر یک مشاجره مرده  است. با این همه فشار رسانه‌ها و افکار عمومی در سطح منطقه و جهان روی حاکمان عربستان سعودی برای افشای تمام ابعاد این رسوایی ادامه دارد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: ماموران امنیتی کنسولگری اقدامی انجام ندادند و نیروهای امنیتی ترکیه وارد عمل شدند. نیروهای امنیتی وارد شده به ترکیه نیز با 2 هواپیما خارج شدند و بدل جمال خاشقجی نیز با هواپیمایی از کشور خارج شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала