گزارش و تحلیل

پیغام ایران به اسراییل؟

© AP Photo / Ariel Schalit, Fileپیغام ایران به اسراییل؟
پیغام ایران به اسراییل؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2021
اشتراک
انفجار در کشتی ای مالک اصلی آن یک اسراییلی نزدیک به رییس سازمان اطلاعات اسراییل است این روزها سوال های زیادی را بر انگیخته.

اسپوتنیک - برخی حتی پا را فراتر گذاشته و رئیس موساد را شریک تجاری شرکت مالک این کشتی دانسته و مدعی بودند که این کشتی دستگاه های جاسوسی حمل می کرده و به صورت پوششی در حال تردد در منطقه بوده.

ظن کارشناسان به حضور کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عمان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2021
ظن کارشناسان به حضور کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عمان

ابتدا اظهارات ضد و نقیضی درباریه دلیل انفجار وجود داشت و برخی رسانه های اسراییلی مدعی بودند که یک مین در مقابل راه این کشتی قرار داشت و بعد مدعی شدند یک مین به کشتی چسبانده شده و گمانه زنی دیگری که اسراییلیها مطرح کرده اند این است که قایق های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این کشتی حمله کرده اند.

اینکه حالا چرا این کشتی هدف قرار گرفته و کشتی های دیگر که اسراییلی ها مالک آن هستند هدف قرار نگرفته اند نیز خود یک سوال است.

البته تا زمانی که تحقیقات دقیق انجام نشود و مستندات رسمی ارائه نشود قطعا همه این گمانه زنی ها ادعا بیش نیست ولی خوب بسیاری هم باور دارند اسراییلی ها خودشان این سناریو را تدارک دیده اند تا بهانه ای برای حضور ناوهای نظامی خود در منطقه پیدا کنند و فضای منطقه ای را به تشنج بکشند وروند حل اختلافات ایران و آمریکا از یکسو و ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از سوی دیگر را به هم بزنند.

اگر هم واقعا ایرانی ها عمدا چنین کاری را انجام داده باشند می توان آن را در چهارچوب ارسال پیغام بسیار مهمی برای اسرائیلی ها تلقی کرد و می توان تصور کرد که ایرانی ها تصمیم دارند معادله جدیدی را در مقابل اسرائیلی ها در منطقه ترسیم کنند.

بر کسی پوشیده نیست که درد بزرگ برای اسرائیلی ها و لابی های یهودی پشت آنها همیشه اقتصاد می باشد و آسیب زدن به منافع اقتصادی این لابی ها می تواند موجبات فشار زیادی بر آنها را ایجاد کند.

آسوشیتدپرس: انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
آسوشیتدپرس: انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان

قدرت این لابی ها وابسته به ثروت آنها می باشد.

ده ها کشتی دیگر مانند این کشتی روزانه در خلیج فارس تردد می کنند که تابع شرکت های اسرائیلی هستند اما پرچم کشورهای دیگر را حمل می کنند و خوب طبیعتا ایرانی ها به خوبی همه اینها را می شناسند.

اگر ایرانی ها بنا داشته باشند به کشتی هایی که صاحبان آن اسرائیلی هستند را هدف قرار دهند عملا می توان گفت از این پس همه این کشتی ها باید با ترس و لرز به منطقه بیایند و هر لحظه واهمه حمله به خود را داشته باشند و طبیعتا شرکت های بیمه هم مجبور می باشند هزینه بیمه این کشتی ها را چند برابر کنند.

حال این پیغام می تواند از یک طرف به نوعی پاسخ به حملات اسرائیل به کاروان های ایران در سوریه باشد، مساله ای که مدت ها است مورد جدل می باشد و خوب ایرانی ها خواسته اند پیغام بدهند که اگر شما به کاروان های ما در سوریه تعرض کنید از این پس ما نیز به این شکل به شما پاسخ خواهیم داد.

همچنین همه می دانند که بسیاری از تحرکات آمریکایی ها در منطقه و جهان با پشتوانه اسراییلی ها می باشد و ممکن است پیغام در آن صدد نیز باشد.

مثل توقیف و فروش سوخت یک کشتی که حامل سوخت ایرانی برای ونزولا بود.

از سوی دیگر برخی کشتی های باری ایرانی در دریای سرخ طی چند ماه اخیر مورد حمله قرار گرفته اند که معلوم نیست از کجا بودند اما برخی آنها را اسراییلی قلمداد کردند.

برگزاری نشست کارگروه دوجانبه آمریکا و اسرائیل درباره ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2021
برگزاری نشست کارگروه دوجانبه آمریکا و اسرائیل درباره ایران

شاید هم پیغام ایران در این راستا نیز باشد، یعنی خواسته اند به اسراییلی ها بفهمانند که اگر به کشتی های باری ما تعرض کنید کشتی های شما نیز در امان نخواهد بود.

اسراییلی ها هم به خوبی می دانند ایرانی ها به هیچ وجه اجازه حضور ناو ها و یا زیر دریایی های آنها در منطقه را نخواهند داد و در صورتی که به هر بهانه ای ناو و یا زیر دریایی ای که تابع اسراییل باشد به آب های سرزمینی ایران نزدیک شود به عنوان یک تهدید بالقوه قطعا توسط ایرانی ها منهدم خواهد شد.

شاید هم اسراییلی ها تصور داشته باشند که مثلا به دلیل برقراری روابط با امارات و بحرین و به بهانه تامین امنیت کشتی های خود می توانند از کمک اینها برای ایجاد پایگاهی نظامی بهره ببرند، ولی خوب خود این کشورها به خوبی می دانند که ایرانی ها حتی اگر بنا باشد جنگ هم راه بیافتد این پایگاه ها را نابود خواهند کرد و هیچ مماشاتی با این مساله نخواهند داشت.

در جمع بندی باید گفت هر اتفاقی برای این کشتی رخ داده باشد اسراییلی ها پیغام را به خوبی دریافت کرده اند و خودشان هم بهتر از همه متوجه هستند چرا سیلی را خورده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала