گزارش و تحلیل

سالگرد جاودانگی سردار دلها

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سالگرد جاودانگی سردار دلها
سالگرد جاودانگی سردار دلها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واکنش مردم عادی در اقصی نقاط دنیا به ترور فرمانده قدس سپاه پاسداران در یک سال گذشته، موضوع قابل تاملی است.

اسپوتنیک - حسن سليماني از روستایيان قنات ‌ملک در شهرستان رابر استان کرمان در ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ صاحب پسري شد و نام وی را قاسم گذاشت. قاسم ۱۳ ‌ساله بود که پس از پايان دوران تحصیل خود در دبستان، شهر خود را ترک کرده ودر ۱۸ سالگي پيمانکار سازمان آب کرمان شد.

در سال ۱۳۵۵ با حجت‌الاسلام رضا کامياب از اهالي شهر مشهد که در ماه‌های رمضان براي تبليغ به کرمان مي‌آمد، آشنا شد و به انقلابيون پيوست. اما این آشنایی پس از هفتم مرداد ۱۳۶۰ و پس از ترور کامیاب توسط سازمان مجاهدين خلق ناتمام ماند. اما این آشنایی باعث مي‌شود که قاسم با روحاني‌ از شهر مشهد به نام آيت‌الله سيدعلي خامنه‌ای آشنا شود.

عاملان غیر آمریکایی ترور سردار سلیمانی هم مورد پیگرد ایران و عراق قرار گرفتند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عاملان غیر آمریکایی ترور سردار سلیمانی هم مورد پیگرد ایران و عراق قرار گرفتند

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران قاسم سلیمانی وارد سپاه شده و فرمانده پادگان قدس سپاه پاسداران در کرمان می‌شود. با شروع جنگ ایران و عراق در شهريور ٥٩ به همراه يک گروهان به سوسنگرد مي‌رود تا جلوي پيشروي دشمن را در جبهه مالکيه بگيرد و این شروعی راهي برای حضور قاسم سليماني در اکثر عمليات‌های نظامي هشت ساله جنگ مانند عمليات والفجر ٨ ، کربلاي ٤، کربلاي ٥ و تک ‌شلمچه بود.

پس از پایان جنگ ایران و عراق و در اواخر سال ١٣٦٠، وقتی محسن رضایی، فرمانده کل سپاه، حکم فرماندهی تیپ ثارالله را به قاسم سلیمانی داد و محمود اشجع، فرمانده وقت سپاه منطقه ٦ کشوری، با این انتصاب مخالفت کرد، شاید هیچ‌کدام نمی‌دانستند این جوان ٢٣ساله با نبوغ نظامی تحسین‌برانگیزش، سال‌ها بعد شخصیتی فراملی خواهد شد، پس از این انتصاب وی به کرمان برمي‌گردد و با اشراري که از مرزهاي شرقي وارد ایران مي‌شدند، به مبارزه ادامه مي‌دهد.

در سال ۱۳۷۹ قاسم سليماني به‌عنوان دومين فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي توسط رهبر ایران انتخاب می‌شود. پس از این انتصاب است که حضور قاسم سليماني در مجامع عمومي و اخبار کم‌رنگ مي‌شود. ۱۰ سال بعد و در چهارم بهمن ۱۳۸۹ درجه سرلشکري خود را از رهبر ایران دريافت مي‌کند و آيت‌الله خامنه‌ای در تقديري از وی، او را شهيد زنده می‌نامد.

راه اندازی سایت بین‌المللی «ژنرال سلیمانی»  - اسپوتنیک ایران
راه اندازی سایت بین‌المللی «ژنرال سلیمانی»

با آغاز فعالیت حکومت اسلامی عراق و شام با نام اختصاری داعش در خرداد سال ۱۳۹۳ در عراق و تصرف شهرهای این کشور توسط این گروه تروریستی، نام سردار سليماني همراه با چهره او با موهاي سفيد شده بر روی جلد مجلات خارجي نقش می‌بندد. این حضور نام حاج قاسم سلیمانی در رسانه‌های داخل و خارج از ایران با ظهور داعش و حضور قدرت‌های نظامی در سوریه روز به روز افزایش یافت. تا جایی که نشریه آمریکایی فارن پالیسی در ویژه‌نامه سالانه خود، سردار قاسم سلیمانی را به عنوان یکی از ۱۰ چهره برتر حوزه دفاعی-امنیتی سال ۲۰۱۹ در جهان معرفی کرد. 

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حملهٔ پهپاد آمریکایی به فرودگاه بغداد در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸، به شهادت رسید. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران بعد از تایید شهادت سردار سلیمانی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد؛ پایگاه خبری روسیا الیوم از حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی خبر داد. ای‌بی‌سی در گزارشی نوشت: در اتفاقی نادر از رهبر ایران که معمولا در ابزار احساسات تودار و حساب شده رفتار می‌کند، آیت الله خامنه‌ای علنا در تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی گریست.

رهبر ایران سردار سلیمانی را "قهرمان امت اسلامی" توصیف نموده و می‌افزاید: علت آنکه شهید سلیمانی قهرمان ملت ایران شد و قشر‌های مختلف مردم او را تکریم و به او ابراز احساسات کردند، این بود که شهید سلیمانی تبلور ارزش‌های فرهنگی ایران و ایرانی بود.

فارغ از واکنش‌های رسمی مقامات کشورهای مختلف و هیاهوی رسانه‌ها حول موضوع ترور فرمانده قدس سپاه پاسداران، بررسی واکنش مردم عادی اقصی نقاط دنیا به این واقعه به نوبه خود موضوعی قابل تامل است.

پس از ترور سردار سلیمانی، مردم آمریکا در راهپیمایی ضد جنگ و اعتراض به این اقدام ترامپ در میدان تایمز نیویورک شرکت کردند. در این راهپیمایی‌ مردم ایالات متحده به مردم ایران و سپهبد قاسم سلیمانی ابراز علاقه کردند.

در گزارشی با عنوان "قهرمان کیست"، مردم پایتخت ارمنستان نظر خود را درباره سردار سلیمانی بیان می‌کنند؛ مردم ایروان سردار سلیمانی را قهرمان ایرانی معرفی می‌کنند که برای "وطنش" و "حقیقت" مبارزه کرد.

صد‌ها نفر از مردم ترکیه نیز با تجمع در مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول در واکنش به ترور سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تظاهرات کردند. تظاهر کنندگان در این مراسم شعار "همه قاسم سلیمانی هستیم" سر می‌دادند.

مسلمانان و آذری‌های مقیم پایتخت روسیه نیز به طور نمادين درحالی كه تصاوير سردار قاسم سلیمانی را بر روی ماشين‌های خود نصب ‌كرده بودند، مقابل سفارت آمريكا در مسكو با بوق‌های ممتد اعتراض خود را اعلام كردند.

جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان نیز در پی ترور فرمانده سپاه قدس دربیانیه‌ای اعلام کرد، سردارقاسم سلیمانی، "محبوب تمامی آزادی خواهان، افتخار مسلمانان، مدافع مظلومان" بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала