گزارش و تحلیل

عاملان غیر آمریکایی ترور سردار سلیمانی هم مورد پیگرد ایران و عراق قرار گرفتند

© Sputnik / Mazyar Asadiعاملان غیر آمریکایی ترور سردار سلیمانی هم مورد پیگرد ایران و عراق قرار گرفتند
عاملان غیر آمریکایی ترور سردار سلیمانی هم مورد پیگرد ایران و عراق قرار گرفتند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی شورای نگهبان ایران اظهار داشت که دونالد ترامپ پس از پایان ریاست جمهوری مورد پیگرد قضایی ایران قرار خواهد گرفت.

اسپوتنیک - در ۱۳ ام دی ماه ۱۳۹۸، ارتش ایالات متحده آمریکا سردار سلیمانی را به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، در عملیاتی با نام آذرخش کبود هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد با استفاده از پهپاد های نظامی و با شلیک موشک ترور کرد و به شهادت رساند، اما  بر اساس اخباری که در طول یکسال گذشته منتشر شده ایالات متحده آمریکا تنها بازیگر این ترور محسوب نمی شود، بلکه بر اساس مستند کانال خبری العهد، شرکت انگلیسی G4S، مسئول امنیت فرودگاه بغداد نیز در این ترور نقش پر رنگی داشته همچنین بر اساس اعلام نظر رسمی آقای دکتر علی باقری دبیر ستاد حقوق بشر ایران، کشور آلمان نیز از طریق پایگاه رامشتاین در تبادل داده ها میان هواپیما های بدون سرنشین آمریکایی درگیر در ترور سردار سلیمانی دخیل بوده.

هشدار سردار قاآنی به مسئولان آمریکایی دخیل در ترور سپهبد سلیمانی - اسپوتنیک ایران
هشدار سردار قاآنی به مسئولان آمریکایی دخیل در ترور سپهبد سلیمانی

آقای دکتر عباسعلی کدخدایی استاد تمام دانشگاه تهران عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

اقداماتی که مقامات حقوقی از طریق دادسرای تهران در حال پیگیری و انجام آن هستند شامل موارد فوق نیز می شود به دلیل اینکه در مرحله پیگیری هستیم از نام بردن اسامی کشور ها خودداری می‌ کنیم تا هر زمان دادسرا و دوستان قضایی تشخیص دادند بتوانیم اسامی را اعلام کنیم.

متاسفانه کشور های مختلف در فراهم کردن زمینه های این اقدام تروریستی نقش های مختلفی را ایفا کردند، قطعا مردم شریف ایران اسلامی تقاضا دارند که نسبت به هر کسی که در این ترور مداخله داشته تعقیب حقوقی و پیگیری داشته باشیم.

وی در ادامه افزود:

اکنون یک نیابت قضایی از طریق دادسرای تهران برای مقامات قضایی عراق ارسال شد و در مرحله فعلی در حال جمع آوری اطلاعات هستیم تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

دکتر عباسعلی کدخدایی ضمانت اجرایی پیگرد قانونی ابعاد ترور شهید سپهبد سلیمانی را این گونه بیان کرد:

از لحاظ ضمانت اجرایی نیز در دادگاه های داخلی ما به موجب قانون ۱۳۹۰ می توانیم این اقدام را پیگیری کنیم و دادخواست های غرامت بدهیم و در حوزه های بین المللی نیز مثل کنوانسیون ۱۹۷۳ یا کنوانسیون های دیگر می توان طرح دعوی هایی را داشت.

سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اعتراف کامل آمران اصلی جنایت ترور سردار سلیمانی اظهار داشت:

راه اندازی سایت بین‌المللی «ژنرال سلیمانی»  - اسپوتنیک ایران
راه اندازی سایت بین‌المللی «ژنرال سلیمانی»

البته آمران و عاملان اصلی این ترور به اقدام خود اعتراف کردند، آقای دونالد ترامپ یا پمپئو و تمامی مقامات عالیه نقش دارنده در این جنایت اعلام نظر کردند.

افراد زیادی نیز از برخی کشور ها که قصد نام بردن آنها را نداریم دخالت داشتند، که در بخشهای دیگر و حوزه‌ های عملیاتی پایین تر بودند و در فراهم کردن شرایط این اقدام تروریستی نقش داشتند، شناسایی آن‌ ها صورت گرفته و دوستان ما در دادگستری و دادسرای تهران اخیراً در همکاری هایی که با مقامات قضایی عراق داشتند برگی از آنها را نام برده و درخواست کردند که اطلاعاتی از این افراد برای دادگستری تهران ارسال شود که تاکنون اقدامات آن صورت گرفته.

آقای دکتر عباسعلی کدخدایی در خصوص پیگرد قانونی دونالد ترامپ به عنوان آمر اصلی ترور سردار سلیمانی افزود:

 در حوزه بین المللی مقتضیات خاص خود وجود دارد، بحث مصونیت نیز مطرح است که شامل مصونیت سران دولتها می شود، نظراتی را نیز کارشناس بین المللی و داخلی دادند که پس از اتمام دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ این امکان وجود دارد که پیگرد قانونی وی صورت بگیرد ،دوستان و کارشناسان ما مشغول بررسی این مسئله هستند.

در زمینه دادخواست حقوقی نیز تا حدود زیادی مقدمات و کار های آن انجام شده و مشغول بررسی متن آن هستیم که انشالله بتوانیم ظرف یک ماه آینده آن را تقدیم دادگاه در داخل کشور کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала