گزارش و تحلیل

افشای نقشه های خرابکارانه عربستان برای ایران : افسانه یا واقعیت؟

© AP Photo / Hassan Ammarافشای نقشه های خرابکارانه عربستان برای ایران : افسانه یا واقعیت؟
افشای نقشه های خرابکارانه عربستان برای ایران : افسانه یا واقعیت؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیویورک تایمز اخیراً در یک مقاله مفصل فاش کرده است که مقام های اطلاعاتی نزدیک به ولیعهد عربستان سعودی با طرح نقشه های چند میلیاردی به دنبال خرابکاری در ایران و ترور مقام های ایرانی بوده اند.

در این مقاله آمده است که این مقام های نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در سال 2017 با گروهی از تاجران در خصوص ترور مقام های ایرانی گفتگو کرده اند.
به نظر می رسد که سعودی ها قبل از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی ، نقشه هایی برای ترور و قتل مخالفان را در سر داشته اند. نیویورک تایمز در این مقاله فاش می کند که اگر چه مقامات سعودی قتل این روزنامه نگار را به دستور ژنرال احمد العسیری ، ماموریتی خودسرانه می خوانند اما گویا این ژنرال در مارس 2017 با جمعی از تجار در ریاض ، هزینه 2 میلیارد دلاری را برای خرابکاری در اقتصاد ایران و ترور مقامات در نظر گرفته است.
این روزنامه به نقل از منابع خود می نویسد که تاجران در این دیدار بعد از گفتگو با وکلای خود درخواست سعودی را رد می کنند. اما جرج نادر تاجر لبنانی آمریکایی که در این نشست حضور داشت به مقام های کاخ سفید در خصوص این نقشه ضد ایرانی سعودی ها اطلاع داده است.
نیویورک تایمز با افشای این داستان و نقشه های مقامات اطلاعاتی سعودی نزدیک به ولیعهد بن سلمان، اطلاعاتی را در اختیار جوامع بین الملل قرار می دهد.

اسپوتنیک در این رابطه گفتگویی با حسین شیخ الاسلام ، کارشناس خاورمیانه و سفیر سابق ایران در سوریه در خصوص جزئیات فاش شده در این مقاله داشته است. این کارشناس ایرانی می گوید:


متاسفانه تروریسم و دخالت در امور دیگر کشورها جزء ابزار و وسایل شاهنشاهی است. تمامی شاهنشاهی ها به قوانین احترام نمی گذارند و مستبدین چه در داخل کشور شان و چه در خارج خیال می کنند که اصل خودشان هستند و تصمیم را فقط خودشان می گیرند. در اینکه این شاهزاده سعودی که بسیار برای شاه شدن عجله داشت و به نظر می رسد با جنایتی که در ترکیه و قتل خبرنگار سعودی انجام شد، آینده اش از بین رفت، بارها گفته است که ما درگیری را به داخل ایران می کشیم ، ما اوضاع را برای ایران سخت می کنیم. بیانات و اظهارات شاهزاده سعودی همیشه بر همین اساس بوده است.
بله عربستان به سازمان تروریستی منافقین رسما پول می دهد و به آنها کمک می کنند. سازمان منافقین به اضافه موساد در داخل ایران با تحریک و پشتیبانی سعودی ها و البته حمایت مالی آنها چندین عملیات انجام دادند. اخیرا در قضیه تروریستی اهواز موضع مشخصی گرفتند. در رابطه با عملیات های تروریستی که در ایران انجام می شود ، علنا پشیبانی می کنند. طبیعی است که برای آنها هزینه کرده و برنامه ریزی هم انجام دهند. آنچه را که در ایران علیه مردم ما و مسئولین ما اتفاق می افتد را تروریستی نمی خوانند و طبیعی است که مقاله ی نیویورک تایمز هم دور از واقعیت نباشد.

تحریم های جدید چه قدر می تواند روی ایران تاثیر می گذارد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تحریم های جدید چه قدر می تواند روی ایران تاثیر بگذارد

پس مقاله ی منتشر شده در نیویورک تایمز را یک مطلب دور از واقعیت نمی دانید؟


این کاملا درست است برای آنکه آنها رسما خودشان اعلام می کنند که باید ایران را فلج کرد. همانطور که بعد از ترورهایی که در ایران انجام شد آنها موضع مشخصی گرفتند. وقتی که اسرائیل ترور دانشمندان هسته ای را انجام داد نیز آنها این موضع را همچنان داشتند و آنرا تقویت می کنند. البته جای تاسف دارد اما این سیاستی است که عربستان سعودی در پیش گرفته است.
در گفتگو با دکتر حسین رویوران، استاد دانشگاه تهران، کارشناس خاورمیانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی این سوال را مطرح کردیم:
به نظر شما چرا آمریکا اطلاعات مربوط به نقشه های عربستان برای ترور مقامات و همچنین براندازی اقتصاد ایران را اکنون منتشر کرده است، آیا بعد این موضوع به قتل خاشقجی خبرنگار سعودی و جاه طلبی های محمد بن سلمان مربوط است؟
من تصور می کنم که این مسئله به پرونده خاشقجی مرتبط است. در بین رسانه های آمریکایی یک دو دستگی وجود دارد. عمده رسانه ها از جمله نیویورک تایمز علیه محمد بن سلمان موضع دارند و از دولت آمریکا می خواهند که برای برکناری وی کمک کند و حتی برخی در کنگره آمریکا نیز چنین نظری دارند. و اعلام کرده اند که بودن بن سلمان به ضرر منافع ملی آمریکاست. شاید به همین دلیل است که این اطلاعات را مطرح کرده اند. من به عنوان یک شهروند ایرانی داخل ایران می توانم این مطلب را کاملا باور کنم. این مقاله را یک جنگ تبلیغاتی علیه بن سلمان ندانسته بلکه یک واقعیت می دانم، چرا که بعد از موج اول تحریم هایی که آمریکا علیه ایران اعلام کرد افراد زیادی با پول های بسیار زیادی خرید ارز را آغاز کردند و عرضه و تقاضای ارز را آنقدر مختل کردند که ارزش پول ملی تنزل پیدا کرد و به همین دلیل هم جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته و یک دادگاه اقتصادی تشکیل داد تا افرادی را که در روند اقتصادی اخلال می کنند بازداشت نماید. محاکمه تعدادی از آنها انجام شده و مشخص گردید که با خارج در ارتباطند. میلیون ها دلار در اختیار آنها قرار گرفته تا چنین کاری بکنند. و اکنون می توان گفت که عربستان هم می تواند یکی از حامیان مالی آنها باشد.
در خصوص این موضوع که آنها نقشه ترور ژنرال قاسم سلیمانی را کشیده بودند، می توان گفت که ممکن است واقعیت نداشته باشد. اما در اخلال گری اقتصادی این مطلب کاملا درست است و عربستان متاسفانه این نقش را ایفا کرده و زیان جدی هم به اقتصاد ایران وارد کرده است.

دیوان لاهه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دادگاه لاهه، میدانی برای اثبات حقانیت ایران و کارت زرد دیگری برای آمریکا

در موج دوم تحریم های آمریکا با آنکه شدیدتر بود اما شوکی به اقتصاد ایران وارد نشد. تحریم هایی که شامل نفت، حمل و نقل و سوئیفت و حواله های بانکی می شود. به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران این افراد را بازداشت کرد و اجازه نداد که افراد مرتبط با خارج روی بازار ارز تاثیر بگذارند. حتی دلار که ۱۶۸۰۰ به ۱۴۴۰۰ تومان تنزل پیدا کرد. در واقع یکی از موضوعات تعجب برانگیز برای آمریکا این بود که موج دوم تحریم ها نه شوکی به اقتصاد ایران وارد کرد نه قیمت ریال پایین آمد بلکه حتی بالاتر رفت. ایران در موج اول بیش از ۲۰ میلیارد دلار به بازار عرضه کرده بود. نقدینگی در دستان مردم نمی تواند این میزان باشد، پس حتما یک طرف ثالثی وجود دارد که این کار را انجام داده است.
مطالب منتشر شده در نیویورک تایمز به نفع چه کسی یا چه کشوریست؟
به نظر من باید با احتیاط با این مسئله روبرو شد که آمریکا می گوید عربستان پشت سر تمامی این کارهاست. اینکه محمد بن سلمان این کار را انجام داده است ، نمی توان صددرصد به دولت آمریکا اطمینان کرد. چون از سیاست ها و منافع آمریکاست که درگیری بین عربستان و ایران ادامه یابد. اکنون شاید چیزی که محمد بن سلمان از اوپک خواسته تا نفت را تا یک میلیون بشکه در شبانه روز کاهش دهند، این قطعا با سیاست های آمریکا هماهنگی ندارد. و شاید محمد بن سلمان با این درخواست قصد نزدیکی به ایران را دارد و آمریکا با انتشار این خبر می خواهد بین ایران و عربستان را یکبار دیگر فاصله ایجاد کند. تصور می کنم این گزینه هم وجود دارد و نمی توان به خبرهایی که آمریکا منتشر می کند اطمینان صد در صدی داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала