عربستان فریب خورده آمریکا در ماجرای تحریم های ایران

© REUTERS / Jonathan Ernstعربستان فریب خورده آمریکا در ماجرای تحریم های ایران
عربستان فریب خورده آمریکا در ماجرای تحریم های ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تغییراتی که در وضعیت بازار نفت طی یک‌ماهه گذشته ایجاد شده باورکردنی نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم؛ خبر اصلی مخابره‌ شده از نشست تولید کنندگان نفت در ابوظبی این بوده که عربستان درحال برنامه‌ریزی برای کاهش نیم‌میلیون بشکه‌ای عرضه نفت خود در ماه دسامبر است. هرچند خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفته که این کاهش عرضه به‌دلیل افت فصلی تقاضاست، اما فهمیدن اینکه این کار ناشی از نگرانی فزاینده ریاض از سقوط قیمت‌هاست، چندان دشوار نیست.

عربستان طرفدار الحاق ایران به کمیته نظارت وزرای اوپک+ - اسپوتنیک ایران
عربستان طرفدار الحاق ایران به کمیته نظارت وزرای اوپک پلاس
قیمت نفت برنت که در اوایل ماه اکتبر به بالاترین رقم طی 4 سال گذشته رسیده بود، تا روز 9 نوامبر حدود 19 درصد کاهش یافته و به نزدیکی 70 دلار و 18 سنت رسیده است.

بر کسی پوشیده نیست که عربستان و دیگر تولید کنندگان عضو اوپک و سایر متحدان این سازمان ترجیح می‌دهند قیمت‌ها در سطح 80 دلار باقی بماند. اما مشکل اصلی اوپک و متحدانش از جمله روسیه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست.

یکی از دلایل افت قیمت نفت این بوده که تولید کنندگان در پاسخ به فشارهای ترامپ، برای پر کردن جای خالی نفت ایران پس از آغاز تحریم‌های نفتی، تسلیم شده و حاضر به افزایش تولید شده‌اند. اما دولت ترامپ در آخرین دقایق حاضر شد 8 مشتری عمده نفت ایران از جمله چین و هند را از تحریم‌های تهران معاف سازد.

این معافیت 6 ماهه عملاً تأثیر افت صادرات نفت ایران بر بازار را به تأخیر انداخت. هرچند موضوع میزان تأثیرگذاری تحریم‌ها بر صادرات ایران همچنان به‌ قوت خود باقی است، اما حداقل در کوتاه‌مدت این موضوع تأثیری بر بازار نخواهد داشت.

موضوع نامعلوم دیگر این است که عربستان، روسیه و دیگر تولید کنندگان چه احساسی در مورد اقدامات دولت ترامپ دارند. سعودی‌ها در اواسط امسال تحت فشار توئیت‌های ترامپ موافقت کردند که عرضه نفت خود را افزایش دهند. اکنون آنها ممکن است احساس کنند که رئیس جمهوری آمریکا آنها را بازی داده است.

هرچند ترامپ با معاف کردن چند کشور از تحریم‌های ایران توانسته قیمت نفت را مهار کند، اما اکنون عربستان وارد عمل شده‌اند و تلاش دارند مانع افت بیشتر قیمت‌ها شوند. اگر سعودی‌ها و دیگر تولید کنندگان گام‌هایی را برای محدود کردن عرضه و تقویت قیمت‌ها بگیرند، این اقدامات موجب خشم ترامپ خواهد شد. آمریکا همچنان اهرم فشارهای زیادی در خاورمیانه دارد و ممکن است تصمیم به استفاده از آنها برای پایین نگه داشتن قیمت نفت بگیرد.

قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول یکی از این اهرم‌هاست. نقش دقیق دولت سعودی و شخص محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این ماجرا هنوز روشن نشده است.

ضمن اینکه افزایش تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا به بالاترین رقم نشان‌دهنده افزایش تولید نفت آمریکا طی ماه‌های آینده است.

اکنون بازار مشغول ارزیابی این مسئله است که سعودی‌ها تا چه‌حد در محدود کردن عرضه نفت خود و متحدانشان موفق خواهند بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала