گزارش و تحلیل

آیا دانشجویان می توانند بر تصمیم فردای دولت مردان اثر بگذارند؟

© AFP 2023 / Elijah Nouvelageتظاهرات دانشجویان آمریکایی به حمایت از فلسطینی ها
تظاهرات دانشجویان آمریکایی به حمایت از فلسطینی ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2024
اشتراک
علیرغم فشاری که معترضان دانشجو از کالیفرنیا تا دانشگاه کلمبیا بر مسئولان وارد می‌کنند، هنوز هیچ پیشرفتی برای توقف و بیرون کشیدن سرمایه دانشگاه‌ها از سرزمین‌های اشغالی حاصل نشده است.
به گزارش اسپوتنیک- بیداری وجدان‌های آگاه آنهم در میان قشر دانشگاهی آمریکا پس از حمایت هشت ماهه ایالات متحده از جنایت اسراییل در غزه موجب ظهور جنبش عظیم دانشجویی در دانشگاه‌های این کشور شد و نقاب‌های تزویر ساکنان کنگره و کاخ سفید را کنار زد؛ خشونت پلیس در آمریکا نمایانگر چهره واقعی این کشور در پس نقاب دموکراسی خواهی و ادعای حقوق بشر است که این روزها برای سرکوب جنبش دانشجویی به عنوان جمعیت آینده ساز جامعه آمریکا اعمال می کند و اکنون این جنبش نه تنها به سایر کشورهای اروپایی سرایت کرده بلکه دانشگاهیان ژاپنی نیز به عرصه میدان اعتراضات دانشجویی وارد شده اند.
مجید خوشبخت راد پژوهشگر حقوق بین الملل ضمن اشاره به شنیده شدن صدای زنگ خطر برای دولت آمریکا در گفتگو با اسپوتنیک گفت: "بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو، استاد دانشگاه، سرکوب و پادگانی کردن فضای علمی پژوهشی دانشگاه های ایالات متحده زنگ خطری جدی برای هیئت حاکمه آمریکا است؛ سرکوب دانشجو برخورد با کارگر، کشاورز و کارمند یک جامعه نیست، دانشجویان فرزندان و آینده سازان هر کشوری هستند به همین علت مورد حمایت، حساسیت و احترام آحاد جوامع می باشند".
خوشبخت ادامه داد: "حال این پرسش بوجود می آید که چرا دولت آمریکا رویکرد اقناع، گفت و گو و تبیین چرایی حمایت از اقدامات اسرائیل را در پیش نمی گیرد و اصلاً اگر این حمایت ها به سود مردم آمریکا است چرا منافع ملی ایالات متحده در حمایت بی چون و چرا از اسرائیل را بازگو نمی کنند و آیا نسل کشی قابل دفاع است!"
وی افزود:"در بررسی عوامل یک صدا شدن دانشجویان سراسر جهان با جنبش دانشگاهی آمریکا باید عقل و فطرت انسان را مورد واکاوی قرار داد، هر انسانی که به ندای دل گوش فرا دهد بر حَسَب فطرت و عقل گرایش به عدالت و صلح دارد و طبیعتاً از هر گونه ظلمی اعلام انزجار می کند؛ مبتنی بر این اصل و با همین اشتراک شاهد گسترش این جنبش به اقصی نقاط جهان هستیم، دانشجویان و اساتید فارغ از هر دین، فرهنگ و زبانی یکپارچه فریاد مظلومیت مردم فلسطین را سر می دهند و برای حمایت از کودکان و زنان غزه حتی به قیمت تغییر سرنوشتشان خود را فدای حق می کنند و با دستگیری توسط پلیس و محرومیت از تحصیل مواجه می شوند".
مجسمه آزادی آمریکادر زمینه غروب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2024
گزارش و تحلیل
فلج سیاسی آمریکا
مصاحبه ها و حمایت های حامیان حقوق بشر از جنبش دانشجویان آمریکا گواه این موضوع است که امروز در قلب آمریکا انسان هایی با پذیرش مخاطرات فراوان در صف اول حمایت از مردم غزه ایستاده اند که فداکاری آن ها حسرت آزادگان جهان را برانگیخته است.
خوشبخت گفت: "در واقع این سوال به میان می آید که جرقه اولیه این آتش عظیم را چه افرادی روشن کردند و چرا آتش این خیزش شعله ورتر می شود؟ نفوذ فرهنگی کشورهایی که پرچم دار حمایت از آرمان فلسطین هستند را نمی شود انکار کرد، فتح دانشگاه های آمریکا توسط جریان های ضد صهیونیست حامی فلسطین شکست بزرگی برای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا رقم زد؛ جاناتان گرینبرگ مدیر اتحادیه یهودی ضد افترا آمریکا اعتراضات دانشگاه های آمریکا را زیر سر ایران دانست؛ این اظهار نظر خبر تلخی برای سیاستمداران افراطی و ضد ایرانی آمریکا خواهد بود؛ در مجموع باید دید پلیس قادر به مهار این آتش خواهد بود و یا دانشجویان تا اعلام آتش بس در غزه به اعتراضات ادامه خواهند داد".
مجید خوشبخت در پایان گفت: "این جنبش استعداد تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا را خواهد داشت که شرح آن و آسیبی که به پایگاه اجتماعی دموکرات ها وارد خواهد کرد فرصتی دیگر را نیاز دارد. تائید عملکرد حکومت ها توسط دانشگاه ها و مراکز علمی امتیاز دولت ها است و عکس آن ضعف فاحشی قلمداد می شود. این خیزش نیز آغاز بیداری مردم و شکست امپراطوری رسانه ای غرب است، حتی اگر جنبش دانشجویی را برنده نبینیم؛ قطعاً زین پس ادعاهای حقوق بشری آمریکا مضحک و دموکراسی اش هالیوودی ارزیابی خواهد شد. در انتها جهان شاهد پیش لرزه، زلزله های اجتماعی سیاسی در آمریکا خواهد بود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала