افزایش رشد تجارت ایران با آسیای میانه

© Fotolia / Kadmyتجارت
تجارت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2024
اشتراک
اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، اینچه‌برون تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در مرز ایران و ترکمنستان با حمایت ویژه دولت سیزدهم از طریق انجام دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، به رشد ۴۰ درصدی آمد و شد ناوگان باری رسید و در آستانه تبدیل‌شدن به قلب اقتصادی استان قرار گرفت.
دسترسی به زیرساخت‌هایی مانند گمرک، پایانه مرزی، راه‌آهن بین‌المللی و نزدیکی به ترکمستان و در ادامه کشورهای آسیای میانه و چین، ویژگی‌ منحصر به‌فرد اینچه‌برون به شمار می‌رود که با حمایت ویژه دولت سیزدهم در تکمیل زیرساخت‌ها، می‌تواند به یکی از مراکز اصلی توسعه و پویایی اقتصاد منطقه تبدیل شود.
ارتباط با کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا و شرق آسیا یکی از چشم‌اندازهای دولت برای تسریع در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز است که بخشی از آن توسط دولت و بخش دیگر با کمک بخش خصوصی در حال فراهم‌شدن است.
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2023
ترکمنستان شریک راهبردی ایران است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در این خصوص گفت: «طی ۱۱ ماه نخست امسال ۳۱ هزار و ۲۱۵ دستگاه کامیون حامل بار از پایانه مرزی اینچه برون عبور کرد که ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال است. افزایش تردد کامیون‌های حامل بار از پایانه مرزی اینچه برون در دولت سیزدهم به خاطر تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه و حذف ۱.۵ دلار به ازای هر تُن- کیلومتر بود.
از ابتدای سال جاری بیشترین کامیون جابه جا شده در این پایانه با ۷۶ درصد مربوط به کشور ترکمنستان، ۱۵ درصد ایران و کمتر از یک درصد ترکیه و بقیه با ملیت سایر کشورها بوده است».
اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با برخورداری از حدود ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال و هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق را دارد و یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала