ترکمنستان شریک راهبردی ایران است

CC BY 4.0 / IRNA / مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2023
اشتراک
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه اولویت دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: ترکمنستان شریک راهبردی ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی است.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از ایرنا، مهدی صفری امروز (شنبه) در همایش تجاری ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: تا سال ۲۰۰۵ میزان تجارت ایران و ترکمنستان به پنج میلیارد دلار رسید که اگر همان روند ادامه می‌یافت، امروز به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسید.
وی افزود: به دلیل مسائلی، روند رشد تجارت ایران و ترکمنستان متوقف شد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: ترکمنستان تنها کشوری است که با جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکل و اختلاف مرزی ندارد و این کشور شریک راهبردی ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی است.
معاون وزیر خارجه ابراز امیدواری کرد تجارت ایران و ترکمنستان به پنج میلیارد دلار و سپس به ۱۰ میلیارد دلار برسد.
صفری اضافه‌کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ سال گدشته رشد بسیار عالی از جمله در حوزه خدمات فنی و مهندسی داشته و صادرات این بخش ترکیب با فناوری‌های مدرن است، البته ترکمنستان هم رشد خوبی داشته است.
معاون وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ایران امروز می‌تواند به راحتی در بخش پتروشیمی و پالایشگاه لایسنس بدهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در تولید داروهای سرطانی به‌ویژه سرطان خون ید طولایی دارد و در این زمینه در آمریکای لاتین توانستیم شرکت آمریکایی را کنار زده و برنده یک مناقصه شویم.
صفری گفت: از ترکمنستان می خواهیم به شرکت‌های ایرانی در بخش‌های های ساختمان، جاده، پل سازی، انرژی، مخابرات و غیره پروژه بدهد و در قبال آن گاز تهاتر انجام شود؛ در این صورت حجم تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
وی گفت: ایران مسیری ارزان در کریدور شمال‌- جنوب برای حمل بار و ترانزیت کالا است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала