سفیر تاجیکستان در تهران: روابط اقتصادی ما با ایران در سه سال اخیر ۵ برابر شده است

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران
نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2024
اشتراک
سفیر تاجیکستان در ایران در مراسم شب میراث فرهنگی ایران و تاجیکستان اعلام کرد در سه سال اخیر، مناسبات اقتصادی و بازرگانی ایران و تاجیکستان از ۵۷ میلیون دلار در سال به ۲۷۰ میلیون دلار رسیده است که رشدی ۵ برابری را نشان می‌دهد.
به گزارش اسپوتنیک، نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران در مراسم "شب میراث‌فرهنگی ایران و تاجیکستان" که در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران، برگزار شد، با تاکید بر اینکه توسعه روابط با ایران از اولویت‌های سیاست خارجی کشورش است، سطح روابط سیاسی تهران و دوشنبه را نیز عالی توصیف کرد و سه سفر رئیسان جمهوری ایران و تاجیکستان به کشورهای یکدیگر در سه سال اخیر را نشانه‌ای از این روابط خوب دانست.
سفیر تاجیکستان افزود: برگزاری رویدادهای مشترک فرهنگی میان تهران و دوشنبه، دو مزیت دارد؛ نخست اینکه آگاهی از میراث فرهنگی، به ملت‌های ما امکان می‌دهد که با تکیه بر دستاوردهای فرهنگی نیاکان، این میراث را در خدمت امروز و در تعیین مسیر پیشرفت فردای خود بگذارند. دوم اینکه امکان می‌یابیم دستاوردهای مشترک فرهنگی را در سطح جهان معرفی کنیم.
به دستور رئیس جمهوری تاجیکستان، به هر خانواده یک جلد شاهنامه فردوسی اهدا می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
به دستور رئیس جمهوری تاجیکستان، به هر خانواده یک جلد شاهنامه فردوسی اهدا می شود
نظام‌الدین زاهدی با اشاره به اینکه تاجیکستان تا کنون ۱۰ میراث فرهنگی خود را در سازمان یونسکو ثبت کرده است، گفت: از این تعداد، ۴ میراث را به طور مشترک با ایران ثبت کردیم.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از مظاهر میراث فرهنگی ایران و تاجیکستان یکسان هستند، پیشنهاد می‌کنم کمیته مشترک ایران و تاجیکستان برای یافتن و ثبت میراث‌های مشترک در یونسکو تشکیل شود.
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این مراسم گفت: دو کشور، زبان مشترک و پیوند تاریخی دارند و زبان فارسی، باعث پیوند تفکر و حکمت بنیان میان دو ملت نیز بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала