به دستور رئیس جمهوری تاجیکستان، به هر خانواده یک جلد شاهنامه فردوسی اهدا می شود

© Photo / IRNAبه دستور رئیس جمهوری تاجیکستان، به هر خانواده یک جلد شاهنامه فردوسی اهدا می شود
به دستور رئیس جمهوری تاجیکستان، به هر خانواده یک جلد شاهنامه فردوسی اهدا می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
اشتراک
رئیس‌جمهوری تاجیکستان، دستور داد به تعداد خانوارهای این کشور شاهنامه حکیم "ابوالقاسم فردوسی" منتشر شود و به طور رایگان در دسترس آنها قرار گیرد تا مردم هرچه بیشتر از تاریخ، فرهنگ و تمدن نیاکان خود مطلع شوند.
به گزارش اسپوتنیک، امامعلی رحمان در سمپوزیوم بین‌المللی باباجان غفورف بزرگترین محقق و مروج تاریخ مردم این کشور در دوشنبه تاکید کرد که هدف دولت از این اقدام حفظ تاریخ و میراث علمی، ادبی، فرهنگی و تمدنی تاجیکان است.
او گفت: ما باید از این تاریخ پرافتخار و این میراث گرانبها هر چه بیشتر و عاقلانه به نام وحدت، انسجام، سربلندی مردممان، سعادت وطن نیاکانمان و تحکیم پایه های دولت ملی جدیدمان استفاده کنیم.
حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2023
امیرعبداللهیان از تاثیر اشتراکات تمدنی و فرهنگی در گسترش روابط ایران و تاجیکستان سخن گفت + عکس
شاهنامه فردوسی اولین کتابی نیست که مقامات تاجیکستان دستور اهدای آن را به ساکنان تاجیکستان صادر کرده اند؛ در سال ۲۰۲۰، امامعلی رحمان دستور داد با هزینه دولت به هر خانواده، کتاب "تاجیک‌ها" اثر باباجان غفورف" اهدا شود.
امامعلی رحمان در سخنرانی خود در سمپوزیوم بین المللی یکصد و پانزدهمین سالگرد درگذشت "باباجان غفورف" خاطرنشان کرد: در جلسات و سخنرانی‌هایم از ابتدای فعالیتم به‌عنوان رئیس‌جمهور بارها بیان کرده‌ام که باید بدانیم اجداد و خودمان چه کسانی هستند، یعنی ریشه‌های خود را بشناسیم، به آنها ادای احترام کنیم و به آریایی‌تبار بودن خود افتخار کنید.
باباجان غفورف تاریخ‌دان، سیاستمدار و خاورشناس نامی و اهل تاجیکستان بود. وی ۳۱ دسامبر سال ۱۹۰۸ در منطقه‌ای روستایی در ولایت سغد به دنیا آمد، شهرستان و ناحیه‌ای در برگیرنده این روستا امروزه به افتخار وی "ناحیه باباجان غفوروف" نامیده می‌شود
غفوروف همیشه به کشور باستانی ایران حسن توجه داشت و دانشمندان ایرانی نیز او را به عنوان دکتر افتخاری دانشگاه تهران انتخاب نمودند. غفوروف در سال ۱۹۷۷ میلادی درگذشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала