گزارش و تحلیل

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: میراث فرهنگی و هنری افغانستان را جزوی از میراث فرهنگی مشترک خود می‌دانیم

© K. Bezhanپرچم افغانستان و ایران
پرچم  افغانستان و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2024
اشتراک
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود گفت: در جمهوری اسلامی ایران فضای مساعدی برای ایرانیان خارج از کشور که دلشان به یاد ایران و ایرانی می‌تپد وجود دارد، هر کسی در هر موقعیتی است می‌تواند به کشور بازگردد.
صبح امروز اولین نشست مطبوعاتی محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. وی در خصوص ارتباطات فرهنگی با کشور های همسایه از جمله افغانستان و ترکیه سخن گفت.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در اولین نشست مطبوعاتی خود گفت: ترکیه یکی از کشور های مهم در منطقه است و بازدیدی اخیراً از این کشور داشتم، همکاری‌ های خوبی میان ایران و ترکیه در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در جریان است.
در حوزه سینما نیز هر دو کشور دارای یک حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک هستند و حوزه جغرافیای ایران فرهنگی آنقدر گسترده است که بسیاری از کشور ها با ما در این میراث مشترک سهیم هستند، مانند جریان شعر، ادبیات و هنر های مختلف.
ایجاد مسیر جدید ریلی بین ایران و ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2023
ایجاد مسیر جدید ریلی بین ایران و ترکیه
وی افزود:
اخیراً کاری مشترک از هنرمندان ایرانی و ترکیه در حال آماده سازی برای نمایش است که امیدواریم پایه‌ ای برای همکاری‌ های گسترده‌ تر شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مشترکات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان را گسترده توصیف کرد و اظهار داشت:
جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان دو کشور با اشتراک تاریخی بسیار زیاد هستند که مرز های سیاسی نمی‌تواند فاصله‌ ای میان اهالی فرهنگ، هنر و رسانه آنها ایجاد کند.
برنامه ریزی برای افزایش تجارت ایران و افغانستان تا ۱۰ میلیارد دلار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.11.2023
زمینه سازی برای افزایش تجارت ایران و افغانستان
وی تاکید کرد:
بلخ، هرات، کابل و هر نقطه‌ ای از افغانستان آکنده از میراث‌ های فراوان هنری و فرهنگی برای ایرانیان است، هنرمندان افغانستانی مانند هنرمندان ایرانی در خلق، آفرینش و فعالیت‌ های هنری و فرهنگی کاملاً مورد حمایت ما هستند. همکاری‌ های رسانه‌ ای آغاز شده و به دنبال عادی‌سازی فضای تعاملات فرهنگی، هنری و رسانه‌ ای بین ایران و افغانستان هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ملاقات‌هایی را داشتم و به شدت بر حفظ میراث فرهنگی و هنری افغانستان حساس هستیم و آن را جزوی از میراث خود می‌دانیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала