گزارش و تحلیل

چاره ای جز سکوت در برابر تهدیدات اتمی اسرائیل نیست!

© AP Photo / Khalil Hamraحمله تلافی جویانه اسرائیل به نوارغزه
حمله تلافی جویانه اسرائیل به نوارغزه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2023
اشتراک
قطعا کاربرد سلاح هسته ای به عنوان یک سلاح کشتار جمعی ممنوعیت مطلق دارد و بنابراین استفاده از آن به نحو مطلقی در مقررات حقوق بین الملل ممنوع شده است.
به گزارش اسپوتنیک، مردم بی‌دفاع فلسطین که در معرض تجاوزات نظامی مداوم اسرائیل قرار گرفته اند و کشتارهای وحشیانه، جنایات و مجازات‌های دسته‌جمعی همگی نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه به حساب می‌آید، اکنون در کنار تمام حملات گسترده به غیر نظامیان علی رغم مغایرت با اصول و قوانین بین المللی جنگ با تهدید هسته‌ای رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین نیز روبه‌رو هستند. آنچه نگرانی ها را تشدید کرده، ادعایی است که وزیر میراث اسرائیل در مصاحبه اخیر خود مبنی بر کاربرد سلاح اتمی علیه غزه با این عنوان "نوار غزه باید از روی نقشه کاملا محو شود تا پیام تل‌آویو به سایر دشمنان اسرائیل برسد" است.
همانطور که نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به تهدید هسته‌ای اسرائیل به شورای امنیت بیان کرد: استفاده یا حتی تهدید محض از سلاح‌های هسته‌ای، صرف نظر از شرایط یا طرف مسئول، نقض آشکار حقوق بین‌الملل است. بر این اساس حسین عسکری راد، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس حقوق بین الملل در خصوص مسئله حقوقی این تهدید و امکان واکنش مجامع بین المللی به اسپوتنیک گفت:
تهدید به استفاده از سلاح اتمی طبیعتا، عملی خلاف حقوق بین الملل است، منتها راه کار مشخصی ندارد و عملا تنها از طریق مراجع بین المللی می شود دولتی که تهدید می کند به استفاده از سلاح اتمی را محکوم کرد.
بنابراین هم سازمان ملل و هم آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها اقدامی که می توانند داشته باشند، محکومیت اسرائیل به عنوان تهدید کننده به استفاده از سلاح هسته ای است. یعنی به عبارتی اقدام مادی در مقابل تهدید کلامی نمی توانند انجام دهند.
انفجار اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2023
احتمال حمله اتمی اسرائیل به نوار غزه
عسکری راد افزود: اگر این تهدید مستمر باشد و دارای آثار ظاهری خطرناک باشد، طبیعتاً شورای امنیت هرگونه تصمیمی را علیه این تهدید می تواند اتخاذ نماید، ولی به هر حال شورای امنیت یک مرجع سیاسی است که هر یک از دولت های عضو دائم حق وتو دارند. از آنجایی که آمریکا همواره مدافع و پشتیبان اسرائیل است، هر قطعنامه ای که بخواهد به نحو جدی اقدامی علیه اسرائیل باشد را طبیعتاً وتو خواهد کرد.
به هر حال هم آژانس بین المللی انرژی هسته ای و هم سازمان ملل می توانند برنامه هایی را برای تحقیق داشتن سلاح اتمی یا امکان استفاده از آن را در دستور تحقیقات خود قرار داده، منتها مناسبات بین المللی به نوعی است که به هر حال اسرائیل حامیان در غرب دارد که امکان عملی چنین طرح هایی را از مجامع بین المللی می گیرند، اما اگر از تهدید پا فراتر برود و از سلاح هسته ای استفاده شود در این صورت می توان از سوی مجامع بین المللی اقدام عملی صورت گیرد که آنهم طبیعتاً دیگر دیر خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала