احتمال حمله اتمی اسرائیل به نوار غزه

انفجار اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2023
اشتراک
الیاهو: انداختن بمب اتمی بر غزه یکی از احتمالات درگیری است
به گزارش اسپوتنیک، آمیخای الیاهو، وزیر امور اورشلیم و میراث اسرائیل، گفت که پرتاب بمب اتمی در نوار غزه "یکی از احتمالات" برای توسعه درگیری است که در پاسخ به آن مقامات و سیاستمداران اسرائیلی قبلاً چنین بیانیه ای را محکوم کرده اند.
وزیر میراث فرهنگی، آمیچای الیاهو در مصاحبه ای با ایستگاه رادیویی کول براما در پاسخ به این سوال که آیا بمب اتمی باید بر روی این منطقه پرتاب شود، پاسخ داد که "این یکی از احتمالات است".
علاوه بر این، این سیاستمدار مخالفت خود را با پذیرش هرگونه کمک‌های بشردوستانه به غزه اعلام کرد و گفت: اسرائیل کمک‌های بشردوستانه را به "نازی‌ها" منتقل نخواهد کرد و "چیزی به نام غیرنظامیان در غزه وجود ندارد".
آمیخای الیاهو، وزیر امور اورشلیم و میراث اسرائیل، گفت که پرتاب بمب اتمی در نوار غزه "یکی از احتمالات" برای توسعه درگیری است که در پاسخ به آن مقامات و سیاستمداران اسرائیلی قبلاً چنین بیانیه ای را محکوم کرده اند.
بعداً در شبکه اجتماعی ایکس الیاهو تلاش کرد تا سخنان او را تکذیب کند و نوشت که برای هر عاقلی واضح است که سخنان درباره بمب اتمی استعاری بوده است.
دفتر نخست وزیری اسرائیل در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که اظهارات الیاهو "نادرست" است و اسرائیل و ارتش اسرائیل برای جلوگیری از آسیب رساندن به مردم بیگناه، بر اساس قوانین بین المللی عمل می کنند.
علاوه بر این، یایر لاپید، رهبر مخالفان اسرائیل نیز از اظهارات وزیر دفاع انتقاد کرد و گفت که نتانیاهو باید امروز الیاهو را برکنار کند.
قصف الطيران الحربي الإسرائيلي على قطاع غزة - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2023
قول وزیر دفاع اسرائیل برای نابودی رهبر حماس در غزه
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، جنگنده های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز به گروگان گرفتند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.4 هزار نفر از جمله 300 پرسنل نظامی کشته و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.
تعداد قربانیان نوار غزه از 9 هزار نفر گذشت و بیش از 32 هزار نفر مجروح شدند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.3 هزار نفر جان خود را از دست دادند. سفارت روسیه گزارش داد که در جریان تشدید درگیری ها، 20 روس کشته، دو نفر گروگان گرفته شده و هفت نفر به عنوان مفقود اعلام شده اند. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند. 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی هم مرز است.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала