رهبر آفریقای جنوبی خواستار رفع محاصره نوار غزه شد

© AFP 2023 / KHALED DESOUKIرهبر آفریقای جنوبی در نشست صلح فلسطین - قاهره
رهبر آفریقای جنوبی در نشست صلح فلسطین - قاهره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.10.2023
اشتراک
رامافوسا خواستار پایان محاصره نوار غزه و توقف درگیری ها شد
به گزارش اسپوتنیک، سیریل رامافوسا، رئیس آفریقای جنوبی در جریان نشست قاهره درباره فلسطین خواستار توقف درگیری ها، آزادی گروگان ها و رفع محاصره نوار غزه شد. این نشست از کانال یوتیوب دفتر ریاست جمهوری مصر پخش شد.
رامافوسا گفت: "ما خواهان توقف فوری درگیری ها، آزادی گروگان ها، رفع محاصره غزه هستیم. ما همچنین خواستار باز شدن کریدورهای بشردوستانه هستیم."
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. علاوه بر این، پس از حملات موشکی گسترده، جنگنده های این سازمان به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
تعداد قربانیان نوار غزه به 4137 نفر رسید و بیش از 13 هزار نفر مجروح شدند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1300 نفر کشته شدند. سفارت روسیه گزارش داد که در جریان تشدید درگیری ها، 20 روس کشته، دو نفر گروگان گرفته شده و هفت نفر به عنوان مفقود اعلام شده اند.
به گفته منابع مختلف، حماس ممکن است حدود 150 اسرائیلی را در اسارت نگه دارد. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
مناطق مرزی با اسرائیل
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.10.2023
مسئول اسرائیلی: مرگ و زندگی ما در دست حزب‌الله است
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 1967 امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала