واکنش تهران به بیانیه مدیرکل آژانس انرژی اتمی

© Photo / IRNAوزارت امور خارجه ایران
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2023
اشتراک
وزارت خارجه ایران: اقدام اخیر ایران بر اساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد لغو چند این آژانس توسط تهران، در خصوص عواقب سوء استفاده های سیاسی هشدار داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: " متأسفانه سه کشور اروپایی و آمریکا به‌ رغم تعامل مثبت، سازنده و مستمر جمهوری اسلامی با آژانس، با زیاده‌ خواهی و با هدف تخریب فضای همکاری ایران و آژانس، از فضای شورای حکام برای مقاصد سیاسی خود سوءاستفاده کردند".

ساخت کشتی با سوخت هسته ای توسط ایران ، نقض برجام نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2023
لغو اعتبار بازرس های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط ایران
وی با هشدار در خصوص تلاش های برای سیاسی کردن فضای آژانس، افزود که "ایران پیش‌ تر نسبت به عواقب این گونه سوء استفاده‌های سیاسی از جمله تلاش برای سیاسی کردن فضای آژانس هشدار لازم را داده بود".

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران در این خصوص توضیح داد: " اقدام اخیر ایران بر اساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس(INFCIRC 214) صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشورهای غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌ المللی از جمله آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی خودداری کرده و اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود را به دور از فشارهای سیاسی انجام دهند".

کنعانی اما در جمع بندی خود تاکید کرد: " جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت بی‌ طرفی آژانس، به همکاری‌ های مثبت خود در چارچوب توافقات انجام شده، ادامه خواهد داد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала