لغو اعتبار بازرس های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط ایران

© AP Photo / Vahid Salemiساخت کشتی با سوخت هسته ای توسط ایران ، نقض برجام نیست
ساخت کشتی با سوخت هسته ای توسط ایران ، نقض برجام نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2023
اشتراک
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصمیم ایران مبنی بر لغو اعتبار چندین بازرس آژانس که از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بازرسی می‌کنند، خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) را از تصمیم خود مبنی بر لغو اعتبار چندین بازرس آژانس که از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بازرسی می‌کنند مطلع کرده است.
در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: این بازرسان از مجرب ترین کارشناسان آژانس با دانش منحصر به فرد در زمینه فناوری های غنی سازی هستند. آنها کار راستی آزمایی مهمی را در تأسیسات غنی سازی ایران تحت پادمان های آژانس انجام دادند.
گروسی خاطرنشان کرد که این اقدام توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای انجام بازرسی در ایران بسیار کاهش می‌دهد.
وی افزود: با تصمیم امروز، ایران عملاً حدود یک سوم از گروه اصلی باتجربه‌ترین بازرسان آژانس را که برای کار در ایران منصوب شده بودند، تعلیق کرد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2023
گروسی: به نفع تمامی طرفین توافق هسته‌ای است که روند همکاری سازنده با ایران در پیش گرفته شود
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که اقدام تهران را محکوم می‌کند و آن را بی‌سابقه خواند. وی با اشاره به اینکه در غیر این صورت آژانس نمی تواند ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را راستی آزمایی کند، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا همکاری کنند.
گروسی تصریح کرد: تصمیم تاسف بار ایران گام دیگری در مسیر اشتباه بود و ضربه ای غیرضروری به روابط تیره شده بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران تحت توافق پادمان های پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای وارد کرد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در بیانیه‌ای گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) از ایران خواسته است در تصمیم خود برای خروج بازرسان شرکت‌کننده در بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران تحت توافق پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) تجدید نظر کند.
سخنان گروسی در بیانیه آژانس نقل شده است: من از دولت ایران می‌خواهم که در تصمیم خود تجدید نظر کند و به مسیر همکاری با آژانس بازگردد. همچنین از رهبری ارشد ایران می‌خواهم که در اولین فرصت با من تعامل داشته باشد تا مسیر را اصلاح کرده و با آژانس همکاری کند تا مسائل پادمانی به طور کامل روشن شود.
معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ( 1968، که از سال 1970 به اجرا در آمد) بیان کرد که تنها پنج کشور (اتحادیه شوروی، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و چین) دارای سلاح هسته‌ای هستند و ظهور قدرت‌های هسته‌ای جدید را ممنوع کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نظارت دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала