چین وابستگی به دلار را تا حد زیادی کاهش داده است

© Depositphotos.com / DoomuПечатный станок печатает 100-долларовые купюры
Печатный станок печатает 100-долларовые купюры - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2023
اشتراک
کارشناس بیان یونگزو: چین توانست به میزان قابل توجهی وابستگی به دلار را کاهش دهد.
به گزارش اسپوتنیک، بیان یونگزو، یک محقق و دانشمند از دانشگاه ییل در ایالات متحده گفت : چین توانسته است وابستگی خود به دلار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما هنوز خیلی زود است که در مورد دفع نهایی آن صحبت کنیم، روند استفاده از ارز آمریکایی در تجارت خارجی و سرمایه گذاری بعید است در کوتاه مدت تغییر کند.
پیش از این، رسانه‌های چینی با استناد به داده‌های اداره دولتی کنترل ارز چین، نوشتند که در ماه مارس، برای اولین بار، یوان در استفاده چین در تجارت فرامرزی از دلار پیشی گرفت. بنابراین، یوان در 48.4٪ از کل معاملات برون مرزی و دلار در 46.7٪ استفاده شد. در ماه می، فاصله افزایشی بود ، سهم یوان به 49.6٪ و دلار به 45.2٪ رسید.
وی ادامه داد: در حال حاضر دلار و یورو پس از افزایش نرخ سود در مرحله خروج از کشور هستند که منجر به محدودیت نقدینگی این ارزها در بسیاری از کشورها شده است. به عنوان مثال، برزیل، روسیه، هند و ایران در حال افزایش تجارت با ارز محلی، دلارزدایی و یوروزدایی هستند. در نتیجه، سهم تسویه حساب ها به ارز محلی در تجارت خارجی کشورهای مختلف در حال افزایش است.
به گفته این کارشناس، یوان یک ارز کاملا قوی است، با داشتن آن، می توانید تقریباً هر کالایی را در سراسر جهان خریداری کنید. بنابراین، سهم شهرک های یوان در سایر کشورها به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

بیان یونگزو: عملکرد یوان کاملاً محسوس است، اولاً به این دلیل که مقیاس اقتصاد چین بسیار بزرگ است و تجارت در آن سهم زیادی را به خود اختصاص می دهد و تجارت با چین نیز در کشورهای مختلف جایگاه برجسته ای را به خود اختصاص می دهد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس داده‌های سه ماهه اول سال جاری، نرخ رشد تجارت خارجی چین در سراسر جهان محسوس است و جایگاه این کشور در جهان نسبتاً پایدار است. این کارشناس تاکید کرد: "این حمایت قابل توجهی از اعتبار یوان است. افزایش اعتماد به یوان، به نوبه خود، به استفاده گسترده تر از آن کمک می کند."
او گفت علاوه بر این، دولت چین سخت در تلاش است تا یوان را بین المللی کند. به عنوان مثال، چین با بسیاری از کشورها مبادلات ارزی انجام داده است که منجر به این واقعیت شده است که تجارت و سرمایه گذاری چین با این کشورها تا حد زیادی با ارز محلی انجام می شود.
بیان یونگزو گفت: چین همچنین به طور مداوم زیرساخت‌های خود را بهبود می‌بخشد، از جمله ایجاد سیستم تسویه حساب خود و بانک‌های تسویه RMB در کشورهای دیگر، که راحتی تسویه یونگ را بیشتر می‌کند.
به طور کلی، وابستگی چین به دلار در حال کاهش است، که به ویژه در این واقعیت منعکس می شود که کشورهای بیشتری شروع به پذیرش پرداخت ها به یوان می کنند. شما می توانید با آنها محصولات بخرید یا می توانید سرمایه گذاری کنید. اما دلار و یورو همچنان سهم قابل توجهی در سیستم مالی بین المللی دارند.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2023
کاظم جلالی: کشورهای بریکس باید چنان سیستم پرداختی ایجاد کنند که به سوئیفت و دلار وابسته نباشد
وی در عین حال خاطرنشان کرد، سهم یوآنی که در جهان استفاده می شود هنوز اندک است. بله، و چین در تجارت و سرمایه گذاری با بیشتر کشورها بیش از همه از دلار و یورو استفاده می کند. یوان در واقع وابستگی خود را به دلار کاهش داده است، اما این وابستگی هنوز زیاد است. تجارت و سرمایه گذاری خارجی چین عمدتا در این کشور انجام می شود. دلار و یورو و حتی در کوتاه مدت این روند تغییر چندانی نخواهد داشت."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала