برای فرار از گرما سرتان را خیس نکنید +عکس

© AP Photo / Peter Kneffel/DPAРебенок купается в речке в Германии
Ребенок купается в речке в Германии  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2022
اشتراک
خیس کردن سر در گرما باعث سردرد می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک، دکتر عبدالرحیم دادجو، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر در رابطه با گرمازدگی عنوان کرد: «برای فرار از گرما سر را خیس نکنید! ریختن آب‌ روی سر نه‌ تنها مانع گرمازدگی نمی‌شود، بلکه سردرد را هم به درد گرما اضافه می‌کند. به‌جای این کار، پاهایتان را با آب‌ خنک شست‌وشو دهید.»
وی همچنین تاکید کرد: «در هوای گرم، اگر درجه حرارت بدن بدون دلیل از ۳۸ یا ۳۹ درجه سانتیگراد تجاوز کند، طبیعی نیست، در صورت مشاهده چنین علائمی در یک فرد، باید نسبت به ‌احتمال گرمازدگی هوشیارتر باشید و فرد را به مکان خنک ببرید. لازم است روی فردی که دچار گرمازدگی شده است، آب بپاشید و منتظر رسیدن اورژانس باشید. رفتارهای عجیب، سرگیجه، منگی و خستگی غیرعادی در گرمای زیاد از علائم هشداردهنده گرمازدگی هستند؛ بنابراین لازم است که با مشاهده این علائم با اورژانس تماس بگیرید و فرد گرمازده را خنک نگه دارید. بهتر است بدن وی را با پارچه خیس مرطوب و خنک کنید.»
خنک کردن پاها با آب در جلوگیری از گرمازدگی موثر و اولین اقدام برای رفع گرمازدگی، شست وشوی پاها با آب خنک است. برای مقابله با گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد باید خودداری کرد، این موضوع می تواند عوارض نامطلوبی به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه شرایط گرمازدگی در سنین مختلف از جمله نوزادان، جوانان و سالخوردگان متفاوت است. همچنین گرمازدگی در کلان شهرها مانند تهران معمولا همراه با استرس است و موضوعاتی مانند ترافیک، می تواند تعرق بدن را بیشتر کند که این موضوع سبب افزایش عوارض گرمازدگی خواهد شد.
اختلال هوشیاری، یکی از عوارض گرمازدگی است و اگر فردی دچار این علائم شد باید در اسرع وقت به مراکز درمانی منتقل شود تا اقدامات درمانی لازم برروی وی انجام شود. اما در صورتی که فرد، علائم خطرناک این عارضه را نداشت و در خانه تحت مداوا قرار گرفت و بهبود یافت، باید یک شبانه روز استراحت کند و در این مدت در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала