گزارش و تحلیل

ایران و آمریکا متون غیر رسمی تبادل میکنند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اشتراک
آنچه برای جمهوری اسلامی ایران تحمل ناپذیر است این است که برخی طرف‌ ها با اشتباه محاسباتی تصور کنند می‌توانند وقت و انرژی جمع را با کمپین های اطلاعاتی تلف کنند.
امروز دوشنبه ششم آذر ماه ۱۴۰۰ دور جدید مذاکرات وین آغاز می شود که جمهوری اسلامی ایران در این دور انتظار بررسی سند رفع تحریم ایران توسط مذاکره کنندگان کشورهای حاضر در مذاکرات دارد و بر این باور است که در این دور به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهد شد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "ما در گفتگو های وین همواره نگاه رو به جلو داشتیم توصیه ما به تمام کشور های حاضر در وین که امروز گفتگو ها را آغاز می‌کنند این است که با عزم رسیدن به یک توافق خوب به وین بیایند.
آنچه برای جمهوری اسلامی ایران تحمل ناپذیر است این است که برخی طرف‌ ها با اشتباه محاسباتی تصور کنند می‌توانند وقت و انرژی جمع را با کمپین های اطلاعاتی تلف کنند یا در مذاکرات به دنبال خواسته‌ هایی فراتر از برجام باشند و یا تصور کنند می‌توانند منافعی کمتر از آنچه در برجام برای جمهوری اسلامی ایران درج شده قائل شوند.
اگر با این رویکرد مثبت به مذاکرات ادامه دهیم قطعاً در این مرحله که با ارائه محتوا مواجه می‌شویم به نتایج خوبی دست پیدا خواهیم کرد.
واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2021
مذاکرات آمریکا با ایران نزدیک به شکست نیست
امروز که گفتگو ها آغاز می‌ شود ما از ظواهر عبور کردیم و پس از دور هفتم به سند هایی رسیدیم که پیشنهادات و نظرات ایران کاملاً در آنها گنجانده شد.
آنچه اهمیت دارد این است که در روز های آتی مشخص خواهد شد پاسخ انعطاف، جدیت و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران از طرف‌ های مقابل به چه شکل خواهد بود و امیدوار هستیم این پنجره فرصت مغتنم شمرده شود، اما قطعاً در این دور تمرکز بر سند ها به ویژه سند رفع تحریمی خواهد بود موضوعات راستی آزمایی و موضوعات دیگر نیز در کنار آنها پیگیری خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران اخیرا اعلام کرد در مرحله بعدی حضور کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران کارشناسانی که سابقه امنیتی داشته باشند را نمی‌پذیرد، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بیان کرد: " فرایند حضور بازرسان در خاک جمهوری اسلامی ایران یک فرآیند کاملا شناخته شده است و مادامی که این فرآیند در چارچوب فنی خود و با رعایت ضوابط، قواعد و اصل بی طرفی و راز داری صورت بگیرد ما مشکلی برای ورود بازرسان در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی نداریم".
محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2021
رییس سازمان انرژی اتمی ایران: ایران قصد ندارد غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد انجام دهد
وی در ادامه افزود: "امیدوارم این برداشت درست نباشد که کشور های اروپایی جدیت لازم برای رسیدن به توافق خوب در برجام را نشان نداده.
تروئیکای اروپایی زمانی که آمریکا از برجام خارج شد با بی عملی با این تحریم‌ ها همراهی می کرد امروز هم متاسفانه به نظر می رسد اراده، جدیت و دستور کار لازم برای رسیدن به توافق مناسب در وین از خود نشان نمی‌دهد.
ما قضاوت زود هنگام نمی‌کنیم و اجازه می‌دهیم نتایج مذاکرات مشخص شود، امیدواریم تروئیکای اروپایی متوجه این موضوع باشد که امروز وقت و زمان تلف کردن انرژی مذاکره‌ کنندگان نیست".
آقای دکتر سعید خطیب زاده ضرب‌العجل های ایالات متحده آمریکا پیرامون وین را برای ایران غیر الزام آور توصیف کرد و اظهار داشت: "ما امیدواریم که آقای سالیوان به ضرب‌الاجل های خود خوانده ی کلامی خود باور داشته باشد ما بر آن هستیم که در اولین فرصت به توافق برسیم اما توافقی خوب که متضمن منافع جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران باشد، توافقی که در آن اطمینان حاصل کنیم ایالات متحده بار دیگر حقوق بین‌الملل را به مسخره نمی‌گیرد، توافقی که مطمئن شویم آنچه ایالات متحده آنرا بر روی کاغذ متعهد می‌ شود در عمل هم با تضمین‌ های عینی اجرا می‌ شود و در سفره ی مردم نتایج آن مشاهده خواهد شد.
تل آویو، پایتخت  اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
توافق اسراییل با آلمان درباره ادامه تماس های نزدیک در رابطه با برجام
قطعاً اگر این نتایج در کوتاه‌ ترین زمان ممکن حاصل شود ما نیز استقبال می‌ کنیم اما آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است هیچ یک از این تاریخ های ساختگی نه تنها الزام‌آور نیست بلکه هدف ما تنها رسیدن به توافقی مطلوب است".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تایید تبادلات غیررسمی متون میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بیان کرد: "برای ما مهم است حقوق و منافع مردم ایران در چارچوب اصول و راهبردی که ما داریم در وین محقق شود.
بر اساس همین چارچوب با ایالات متحده به طور غیرمستقیم در حال تبادل غیررسمی متون هستیم متونی به صورت غیر رسمی بدونِ سربرگ از طریق آقای مورا دریافت می‌ شود ما نیز نظرات خود را به همین شکل ارائه می‌کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала