مذاکرات آمریکا با ایران نزدیک به شکست نیست

© AP Photo / Susan Walshواشنگتن
واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2021
اشتراک
دولت آمریکا معتقد است که مذاکرات با ایران در وین در خصوص برنامه هسته ای ایران، هنوز به شکست منجر نشده است.
به گزارش اسپوتنیک، یک مقام عالیرتبه واشنگتن در یک گفتگوی تلفنی با خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات آمریکا با ایران نزدیک به شکست نیست.
وی در ادامه افزود: " دولت آمریکا معتقد است که مذاکرات با ایران در وین در خصوص برنامه هسته ای ایران، هنوز به شکست منجر نشده است. اما ایلات متحده و اسرائیل اجازه ساخت بمب هسته ای را به ایران نخواهند داد.
نمی توانم بگویم که مذاکرات در وین در خصوص برنامه هسته ای ایران شکست خورده است، اما آمریکا و اسرائیل از همبستگی کامل در رابطه با عدم دسترسی ایران به بمب هسته ای برخوردارند. ایران هرگز نباید به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند".
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
سفیر روسیه: آمریکا و ایران باید برای بازگرداندن برجام انعطاف نشان دهند
در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
آمریکا: اگر ایران از سرگیری مذاکرات وین را به تعویق بیندازد، به دنبال راه های دیگری خواهیم بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص مذاکرات وین
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
هفتمین دور مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران در ۲۹ نوامبر در وین آغاز شد و در ۳ دسامبر به حالت تعلیق درآمد، شرکت کنندگان اروپایی قبل از ادامه گفتگو برای رایزنی های بیشتر به کشورهای خود بازگشتند. در ۹ دسامبر مرحله دیگری اتفاق افتاد که در آن جمهوری اسلامی ایران پیش نویس توافقنامه تمدید توافق هسته ای را در قالب دو سند در مورد لغو تحریم های آمریکا و مسائل مربوط به برنامه هسته ای به طرفین ارائه کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала