گزارش و تحلیل

آیا رویکرد اسرائیل در برابر ایران تغییر کرده است؟

© REUTERS / JONATHAN ERNSTآیا رویکرد اسرائیل در برابر ایران تغییر کرده است؟
آیا رویکرد اسرائیل در برابر ایران تغییر کرده است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2021
اشتراک
نفتالی بنت به جو بایدن گفت که با بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای با ایران مخالف است اما برخلاف بنیامین نتانیاهو، قصد مخالفت علنی با آن را ندارد.

اسپوتنیک - نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که با بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای با ایران مخالف است اما برخلاف بنیامین نتانیاهو، سلف خود، قصد مخالفت علنی با آن را ندارد.

در همین زمینه خبرگزاری اسپوتنیک با مجتبی جلال زاده، کارشناس مسایل بین الملل، سیاست آمریکا و تعامل با ایران، گفتگویی انجام داده است:

اسپوتنیک - آیا موضع اسرائیل در برابر ایران تغییر کرده است؟ آیا توافق ایران با ایالات متحده در مورد برجام آسان تر خواهد بود؟ چه پیش بینی هایی در این زمینه وجود دارند؟

درخواست اسرائیل  برای تشکیل راهبرد مشترک با آمریکا درباره برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2021
درخواست اسرائیل برای تشکیل راهبرد مشترک با آمریکا درباره برجام

مجتبی جلال زاده -  از زمان شکل گیری گفتگوهای پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با طرف های غربی چه در چارچوب تروئیکای اروپا و چه در همین سالهای اخیر و 5+1، همواره مخالفانی در سطح منطقه و سطح بین الملل وجود داشته است. یکی از مخالف های سرسخت برجام یا بهتر است بگوییم یکی از مخاف های سرسخت تنش زدایی میان ایران و غرب رژیم اسرائیل و عربستان سعودی بوده اند. در واقع رژیم اشغالگر قدس حیات خودش را در تنش میان کشورهای همسایه خاورمیانه می‌بیند و به نوعی حاضر نمی‌شود که کشوری قدرتمندتر از رژیم خودش در منطقه خاورمیانه حیات داشته باشد. اما با توجه با شاخصه‌های قدرت، جمهوری اسلامی ایران را ما می‌توانیم به عنوان یک قدرت منطقه‌ای یا حداقل حتی اگر بخواهیم از آن بکاهیم، به عنوان قدرت در حال ظهور منطقه‌ای نام ببریم. بر این اساس کشورهایی که رقیب استراتژیک و یا رقیب ژئوپلیتیک ایران در خاورمیانه محسوب می‌شوند همراه سعی کرده‌اند تا بر سر تفاهم و مصالحه جمهوری اسلامی با قدرت‌های بزرگ سنگ اندازی کنند. بر همگان آشکار هست که اسرائیل عنوان شریک استراتژیک آمریکا در منطقه خاور میانه شناخته می‌شود.

اختلاف و دشمنی بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل همواره بعد هویتی و امنیتی داشته و هرگز هم با گذر زمان حل نخواهد شد. اما آنچه در این روزها شاهد آن هستیم با توجه به کنار رفتن بنیامین نتانیاهو و روی کار آمدن آقای نفتالی بنت به نظر می‌رسد که صدای تغییر در سیاست خارجی اسرائیل هم بگوش برسد، اما اینکه ما انتظار این را داشته باشیم که نخست وزیر اسرائیل برخلاف شیوه نخست وزیر سلف خودش، نتانیاهو عمل بکند، از کارشکنی‌ها دست بکشد و استراتژی فشار و ایزوله سازی ایران را کنار بگذارد، فکر غلطی خواهد بود. اما به نظر می‌رسد که این استراتژی با تاکتیک و تکنیک‌های جدیدی پیگیری خواهد شد. در واقع اسرائیلی ها از همان ابتدا مخالف برجام بودند، مخالف برجام هستند و مخالف برجام خواهند بود، چرا که برجام و یا هر توافق هسته‌ای دیگر که موجب برسمیت شناختن قدرت و توان هسته‌ای ایران و بوجود آمدن یک قدرت هسته‌ای در خاورمیانه و درست در بغل مرزها و زیر گوش اسرائیل می‌شود و این برای امنیت و حتی هویت و هستی اسرائیل از دیدگاه آنها و از دیدگاه متحدان غربی رژیم صهیونیستی خطرآفرین خواهد بود. اگر چه همراه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و ادعا کرده و بر ادعای خودش هم پافشاری کرده که بدنبال انرژی صلح آمیز هسته‌ای هست.

اوزیر اطلاعات اسرائیل: اگر برجام احیا شود؛ حتما جنگ می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2021
وزیر اطلاعات اسرائیل: اگر برجام احیا شود؛ حتما جنگ می شود

آما سفر اخیر نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی به آمریکا در واقع در ادامه رایزنی‌ها و بهتر است بگوییم متقاعد ساختن بایدن برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران هست. برخلاف رئیس جمهور پیشین، یعنی ترامپ، بایدن نرمش بیشتری  را در مقابل ایران قصد دارد که نشان دهد و حتی در برخی از مناظره‌ها و سخنرانی های تبلیغاتی خودش هم در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به این موضوع اشاره کرده که حاضر است با ایران بر سر بازکشت به برجام به توافق برسد و این سم مهلکی برای پیکر فرسوده اسرائیلی‌ها است.

به نظر می‌رسد که اسرائیل به دشمنی، کارشکنی و تحریک آمریکا علیه ایران ادامه بدهد اما از طرف دیگر موضوع مهم، موضوع برجام و احیای برجام و بازگشت آمریکاییها به آن هست، چیزی که به نظر نمی‌رسد در ماه‌های آینده دستاورد مثبتی داشته باشد، چرا که دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران رویکرد و نگاهی متفاوت با رویکرد آقای روحانی و تیم دیپلماسی ایشان دارد. در خصوص اینکه آیا برجام دوباره احیا می‌شود یا خیر و نقش اسرائیلی ‌ها در این موضوع چه خواهد بود باید مشمول زمان شود. به خودی خود برجام چندان نایی برای زیست ندارد و اکنون هم با تنفس مصنوعی سرپا هست و می‌تواند فشارهای اسرائیل تیر و ترکش آخری بر پیکره نیمه جان برجام باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала