درخواست اسرائیل برای تشکیل راهبرد مشترک با آمریکا درباره برجام

© REUTERS / POOLدرخواست اسرائیل برای تشکیل راهبرد مشترک با آمریکا درباره برجام
درخواست اسرائیل  برای تشکیل راهبرد مشترک با آمریکا درباره برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2021
اشتراک
دولت اسرائیل در جریان سفر هیئت سازمان سیا به اسرائیل خواستار رسیدن به راهبردی مشترک با آمریکا برای حالت فرضی عدم بازگشت ایران به برجام شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا گفته که آمریکا و اسرائیل باید تلاش‌ها برای رسیدن به راهبردی مشترک در خصوص عدم بازگشت ایران به برجام را آغاز کنند.

دفتر نخست وزیری اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که نخست وزیر این کشور در دیدار با رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره موضوعات مختلف منطقه از جمله ایران گفت و گو کرده است.

صفحه توییتر نخست وزیری اسرائیل در پیامی نوشت: نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل با ویلیام برنز رئیس سازمان سیا دیدار کرد. آن دو درباره افزایش همکاری در زمینه اطلاعاتی و امنیتی میان اسرائیل و آمریکا، وضعیت خاورمیانه به ویژه ایران و فرصت های گسترش و تعمیق همکاری منطقه ای گفت و گو کردند.

رسانه: ایران آماده بازگشت سریع به مذکرات برجام است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2021
رسانه: ایران آماده بازگشت سریع به مذکرات برجام است
 

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین  امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. سپس جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا پس از به قدرت رسیدن از تمایل خود برای بازگشت به برجام در صورت اجرای همه تعهدات ایران طبق این توافق صحبت کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از هشتم ماه مه 2019 ، نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهدات  خود را در چارچوب برجام کاهش داده است.

دیرتر مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق آغاز شد. پس از شش دور مذاکره در وین از آوریل سال جاری، طرفین اعلام کردند که اختلافات جدی بین ایران و ایالات متحده بر سر از سرگیری برجام وجود دارد. ششمین دور مذاکرات در ۲۰ ژوئن امسال به پایان رسید و مذاکرات اکنون متوقف شده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала