گزارش و تحلیل

خشت طلایی اصلی ترین عنصر تمدن

© Photo / IRNAخشت طلایی اصلی ترین عنصر تمدن
خشت طلایی اصلی ترین عنصر تمدن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جایزه جهانی خشت طلایی که هر ساله به پروژه‌ های برتر شهری اعطا میگردد، امسال نیز برگزار شد و روز گذشته با حضور شهردار تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سخنگوی دولت ایران سفرای کشور های مختلف و مهمانان دیگر به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم اختتامیه جشنواره ی خشت طلایی چنین گفت:

نام خشت طلایی برای این جشنواره و برای کشوری مثل ایران که بیشتر سابقه اش با خشت عجین شده است نام پر مسمایی است، خشت اصلی ترین عنصر بشری برای ساخت تمدن بوده و مراکز تحقیقاتی علمی آن را اصلی ترین عنصر ساخت و توسعه مورد توجه قرار می دهند.

وی اهمیت ارتقاء جایگاه تهران در میان شهرهای جهان را بالا دانسته و بیان کرد:

ما باید اقدامات و فعالیت‌ های خود را متناسب با زبان رقابت جهانی عرضه کنیم و محور هایی که در این جشنواره بر مبنای آن آثار بررسی شد همه محور هایی هستند که شهر های جهان بر مبنای آن شاخص بندی و رتبه بندی می شوند، در شاخصی مانند معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی، تهران شهری است که در آن آثاری مربوط به پنج هزار سال قبل یافته شده است و در بخش تاریخی آن یعنی ری لایه هایی از تمدن بشری یافت شده است که به شش هزار سال قبل از اسلام بر می‌گردد و این قدمت شهر تهران را نشان می دهد.

شهردار تهران و دبیر افتخاری جشنواره  خشت طلایی تهران کرونا را علت فاصله گذاری اجتماعی اما دلیل نزدیکی جوامع دانسته و اظهار داشت:  کرونا  پدیده ای است که یک سال جهان را با خود درگیر کرده است اما در عین حال ظرفیت هایی هم داشته که در بخش‌ هایی منجر به توسعه علم و پیشرفت بشری هم شده است، گفته می شود کل ویروس کرونا را اگر از تمام جهان جمع کنیم ۵ گرم بیشتر نخواهد شد اما شاهد بودیم چگونه جوامع را به مخاطره انداخته.

 پیروز حناچی، شهردار تهران  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شهردار تهران نایب رئیس متروپلیس شد

وی در ادامه افزود:

 درست است که در کرونا باید فاصله های اجتماعی رعایت شود اما روابط میان ملتها از جهتی بعد از بیماری کرونا نزدیک تر هم شد مانند اینکه ما به خاطر بیماری کرونا توانستیم بسیاری از میهمانان را به صورت ویدئو کنفرانس به این مراسم دعوت کنیم در حالی که بیش از کرونا چنین کارهایی کمتر انجام می شد.

شهردار تهران ضمن تاکید بر این نکته که نماد های شهری مانند برج آزادی می توانند یکی از بازو های قوی در دیپلماسی شهری و حتی جهانی باشند بیان کرد:

 در کرونا با بسیاری از کلانشهر های جهان ارتباط برقرار کردیم و صدای مظلومیت مردم ما را در مبارزه همزمان با کرونا و تحریم ها به گوش جهانیان رساندیم و تلاش کردیم ظرفیت هایی را برای همدردی با سایر شهر ها فعال کنیم.

آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز، که از مهمانان مراسم اختتامیه بود، گفت:

من به عنوان فرزند تهران مفتخرم که شهر من میزبان چنین جشنواره ای است، من به عنوان یک تهرانی همواره گفتم دربند، درکه، هفت چنار، شاه عبدلعظیم و دیگر محلات تهران یاد آور یک شهر پویا است.

اصلی اساسی در دیپلماسی وجود دارد و آن جهانی فکر کردن و محلی عمل کردن است پدیده ی کرونا به خوبی این نوع دیپلماسی را به ما آموزش داد، به ما یادآور شد که سلامت شهر، محیط و فرد به هم تنیده است؛ شهر سالم تنها مفهوم استفاده از تفکر جهانی در بستر محلی را دارد، در بسیاری از حوزه ها تغییرات راهبردی خواهد بود مانند استفاده از فضاهای غیر سنتی نظیر فضای مجازی برای سلامت روان و جسم، گفتگو بستر دیپلماسی است و وزارت امور خارجه به عنوان متولی دیپلماسی شهری شانه به شانه ی خود شهرداری تهران را دیده و این نکته مایه ی مسرت است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала