خروج سامانه پاتریوت از عربستان

CC BY 2.0 / DoD News/Tech. Sgt. Brian Kimball / 161104-F-QP401-031موشک های پاتریوت آمریکایی در عربستان
موشک های پاتریوت آمریکایی در عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت آمریکا قصد دارد سامانه ضدموشکی پاتریوت و نظامیان خود را از عربستان خارج کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال»، نیروهای آمریکایی در حال خارج کردن سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت از عربستان هستند.

بر طبق گزارش منابع آمریکایی، آمریکا کاهش سایر امکانات و کاستن از حضور نظامی خود در عربستان را نیز مورد بررسی قرار داده است. در کنار چهار سامانه پاتریوت، همچنین ده‌ها پرسنل نظامی آمریکا که بعد از حمله به تأسیسات نفت سعودی در عربستان مستقر شدند، از این کشور خارج می‌شوند.

در حال حاضر دو اسکادران جنگنده آمریکا منطقه را ترک کرده‌اند و قرار است تا کاهش حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس هم بررسی شود. دولت آمریکا کاهش حضور نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس در آینده نزدیک را نیز در دست بررسی دارد و پیش از این نیز دو اسکادران از هواپیماهای جنگنده آمریکایی منطقه را ترک کرده‌اند.

نامزد خاشقجی: جلوی فروش نیوکاسل به عربستان را بگیرید - اسپوتنیک ایران
نامزد خاشقجی: جلوی فروش نیوکاسل به عربستان را بگیرید

بر اساس گزارش نشریه نامبرده، دولت آمریکا در یک سال اخیر به دلیل آنچه مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران می‌خواند، حضور نظامی خود در منطقه را تقویت کرده بود، اما اکنون برخی مقامات آمریکایی معتقدند که ایران در حال حاضر تهدید فوری برای منافع راهبردی آمریکا در منطقه ایجاد نمی‌کند. مقامات سعودی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر خروج تعدادی از سامانه‌های پاتریوت و دهها نظامی آمریکایی از عربستان اظهار نظر نکرده‌اند.

شایان ذکر است، در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала