ترامپ در جنگ اقتصادی ایران شکست خورد

© AP Photo / Alex Brandonترامپ در جنگ اقتصادی ایران شکست خورد
ترامپ در جنگ اقتصادی ایران شکست خورد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا با مخالفت های جهانی در تحریم اقتصادی ایران روبرو شده است.

به گزارش اسپوتنیک، برخی از رسانه های عربی با اشاره به تجربه ایران در رویارویی با تحریم ها و گستردگی روابط ایران با دیگر کشورها و مخالفت های جهانی با تحریم های آمریکا تاکید کردند که تهران در جنگ اقتصادی کاخ سفید علیه خود پیروز خواهد شد.

به نوشته روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن، ایران همواره به مانور دادن با صبر و هوشیاری تمام، عادت دارد و با این اقدام خود توانسته است کشورهای اروپایی را به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود مطمئن سازد. این کشور در برابر فشارهای آمریکا سر فرود نخواهد آورد. ایران قدرت نظامی خود را برای هرگونه تهدیدی در آینده توسعه داده است. این کشور بر امنیت غذایی، صنعتی و جبهه داخلی منسجم خود تکیه کرده است. در خارج هم این کشور به ویژه با روسیه و سوریه ائتلاف راهبردی را تشکیل داده است.

انتقاد کلیسای کاتولیک رم از تحریم های امریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
انتقاد کلیسای کاتولیک رم از تحریم های امریکا علیه ایران

ترامپ با تحریم های خود برای کنترل ایران تلاش می کند، اما به نظر می رسد ترامپ در این آزمون موفق نشده است.

باربارا اسلاوین کارشناس مسائل ایران در شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت:«شرایط در مقایسه با سال 2012 میلادی تغییر کرده است. اکنون دیگر جامعه جهانی در کنار آمریکا نیست. ما در شرایطی به سر می بریم که دولت ترامپ تلاش می کند جامعه بین الملل را به پایبندی به سیاست هایش مجبور کند در حالی که بیشتر کشورها این سیاست ها را قبول ندارند. بنابراین نظام ایران در مرحله اول پیروز شده است و برگ برنده هایی که در نتیجه توافق هسته ای به دست آورده بود را تقویت کرده است و اکنون در عرصه بین المللی به این کشور به عنوان یک بازیگر اساسی نگاه می شود».

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، ایالت متحده امیدوار است که تحریم های نفتی و مالی که از 5 نوامبر علیه ایران اعمال شده است به فروپاشی اقتصاد ایران و اجبار این کشور به روی آوردن به میز مذاکرات برای رسیدن به توافق جدیدی برپایه خواسته های آمریکا، منجر شود. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که به سختی می توان ایران را از نظر مالی و اقتصادی تسلیم کرد تا در برابر خواسته های واشنگتن سر فرود آورد. ایران می تواند همانند گذشته خود را با تحریم های کنونی آمریکا سازگار سازد. تحریم های آمریکا بدون هیچ نتیجه ای ادامه خواهد داشت و شاید دیگر کشورهایی که توافق هسته ای را امضا کرده اند بر منطق آمریکا در این زمینه غلبه کنند.

پیتر هاریل کارشناس برجسته مرکز«نیو امریکن سکیوریتی» در واشنگتن گفت:«کشورهایی مثل چین و هند که به نفت ایران نیاز مبرمی دارند احتمال دارد از طریق ایجاد شرکت های کوچکی در آمریکا که منافع تجاری ندارند برای دور زدن تحریم ها تلاش کنند. این کشورها از طریق این شرکت ها می توانند نفت ایران را بخرند. بنابراین تحریم های ثانوی و قرار دادن این شرکت ها در لیست سیاه وزارت خزانه داری آمریکا برای مجازات آن ها، نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت.

سودمند بودن خرید نفت از ایران، این شرکت ها را وادار خواهد کرد که تحریم ها را دور بزنند. ایران در زمینه انرژی پیش از این با بسیاری از کشورهای درباره فروش نفت قراردادهایی را امضا کرده و این موضوع سبب شده است تا ترامپ برای کشورهایی که زیر بار اجرای تحریم های آمریکا نرفتند معافیت هایی را در نظر بگیرد تا آبروی خود و اطرافیانش را حفظ کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала