دانشمندان روش پیش بینی دیابت 19 سال قبل از ابتلا به این بیماری را ابداع کردند

© Depositphotos.com / Kruchenkovaدانشمندان روش پیش بینی دیابت 19 سال قبل از ابتلا به این بیماری را ابداع کردند
دانشمندان روش پیش بینی دیابت 19 سال قبل از ابتلا به این بیماری را ابداع کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2021
اشتراک
بر اساس مطالعه دانشگاه لوند در سوئد، پروتئینی در خون وجود دارد که می تواند دیابت نوع 2 را 19 سال قبل از شروع بیماری پیش بینی کند. این مطالعه 10 نوامبر در مجله Nature Communications منتشر شده است.
به گزارش اسپوتنیک، معلوم  شده  که می توان با توجه به سطوح بالای فولیستاتین در خون ابتلا به این بیماری را 19 سال قبل از رخ دادن آن  پیش بینی کرد.
دکتر یان دی مارینیس، دانشیار دانشگاه لوند سرپرست این مطالعه  گفت: «ما دریافتیم که سطوح بالاتر پروتئین فولیستاتین در گردش خون، دیابت نوع 2 را تا 19 سال قبل از شروع بیماری، مستقل از سایر عوامل خطر شناخته شده پیش بینی می کند".
دستگاه تشخیص دیابت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2021
احتمال بروز دیابت برای افراد مبتلا به کرونا
فولیستاتین پروتئینی است که عمدتاً توسط کبد ترشح می شود و در تنظیم متابولیسم نقش دارد. این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخت که وقتی مقدار فولیستاتین در گردش خون بیش از حد بالا می‌رود چه اتفاقی برای بدن می‌افتد.
محققان با استفاده از داده های بالینی مطالعه دیابت در شهر توبینگن آلمان و تحقیقات بیولوژی سلولی دریافتند که فولیستاتین باعث تجزیه چربی از بافت چربی می شود که منجر به افزایش تجمع چربی در کبد می شود. این به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.
این مطالعه نشان می‌دهد که فولیستاتین ممکن است به یک نشانگر زیستی مهم برای پیش‌بینی آینده دیابت نوع 2 تبدیل شود و همچنین ما را یک قدم به درک مکانیسم‌های زیربنایی این بیماری نزدیک‌تر می‌کند.
خاطرنشان می شود که محققان وضعیت 5300 نفر را از سوئد، بریتانیای کبیر و ایتالیا به مدت 4 تا 19 سال مورد مطالعه قرار دادند.
دیابت نوع 2 یک اپیدمی جهانی در حال رشد است که 6 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیرخود قرار می دهد. با این حال، خطر ابتلا به دیابت را می توان با کنترل وزن، خوب غذا خوردن و ورزش قبل از وقوع بیماری به طور قابل توجهی کاهش داد. به گزارش مدیکال اکسپرس، تشخیص زودهنگام خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قبل از ظاهر شدن علائم می تواند به به حداقل رساندن عوارض مرتبط با دیابت کمک کند.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала