طالبان خواستار آزاد سازی میلیاردها دلار دارایی افغانستان شد

© Photo / IRNAطالبان
طالبان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
اشتراک
طالبان در حال وارد کردن فشار برای آزادسازی میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، میلیاردها دلار دارایی افغانستان در خارج از این کشور نزد بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی در اروپا ذخیره هستند، اما از زمانی که نیروهای طالبان (ممنوعه در روسیه) در ماه اوت دولت مورد حمایت غرب را در افغانستان سرنگون کردند، این دارایی‌های افغانستان مسدود شده‌اند.
طالبان : نشست کشورهای همسایه در تهران به سود افغانستان  بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2021
طالبان : نشست کشورهای همسایه در تهران به سود افغانستان بود
سخنگوی وزارت دارایی دولت طالبان گفت که این دولت به حقوق بشر، از جمله آموزش زنان احترام می‌گذارد و او علاوه بر کمک‌های بشردوستانه‌ای که به گفته او تنها "التیامی جزئی" را موجب می‌شوند، اعتبارات جدید را برای کشورش خواستار شد.
تحت حاکمیت طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از اشتغال با حقوق و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند صورت خود را پوشانده و با یکی از بستگان مرد همراه شوند.
احمد ولی حقمل، سخنگوی این وزارتخانه به رویترز گفت: این پول متعلق به ملت افغانستان است. شما فقط پول خودمان را به ما بدهید. توقیف این پول غیراخلاقی و برخلاف تمام ارزش‌ها و قوانین بین‌المللی است.
از سوی دیگر یک مقام ارشد بانک مرکزی افغانستان از کشورهای اروپایی از جمله آلمان خواست تا سهم خودشان را از این ذخایر آزاد کنند تا از فروپاشی اقتصاد افغانستان که می‌تواند باعث مهاجرت گسترده به سمت اروپا شود، جلوگیری کنند.
شاه محرابی، یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی افغانستان به رویترز گفت: وضعیت ناامیدکننده است و حجم پول نقد در حال تنزل است. در حال حاضر پول برای اداره افغانستان تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد. اگر افغانستان به این پول دسترسی پیدا نکند، اروپا شدیدترین آسیب را متحمل خواهد شد.
او گفت: شما این عذاب مضاعف را خواهید داشت که هم نتوانید نان پیدا کنید و هم توان خرید آن را داشته باشید. مردم ناامید خواهند شد و روانه اروپا می‌شوند.
این درخواست‌ها برای کمک به افغانستان در حالی بالا گرفته است که این کشور با فروپاشی اقتصاد شکننده خود مواجه است. خروج نظامیان تحت رهبری آمریکا و بسیاری از کمک‌کنندگان بین‌المللی از افغانستان، این کشور را بدون کمک‌های مالی که تامین‌کننده سه چهارم بودجه عمومی آن بودند، رها کرد.
وزارت دارایی افغانستان اعلام داشت که روزانه ۴۰۰ میلیون افغانی (۴.۴ میلیون دلار) مالیات دریافت می‌کند.
استقبال طالبان از اظهارات رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2021
استقبال طالبان از اظهارات رئیس جمهور روسیه
گرچه قدرت‌های غربی می‌خواهند از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری کنند، اما از به رسمیت شناختن دولت طالبان خودداری کرده‌اند.
حقمل گفت که افغانستان به زنان اجازه تحصیل اما در جایی غیر از کلاس‌های درس مردان را می‌دهد. او گفت که حقوق بشر در افغانستان در چارچوب احکام اسلامی رعایت می‌شوند.
محرابی امیدوار است با وجود مخالفت اخیر آمریکا با آزاد نکردن سهم عمده ذخایر حدودا ۹ میلیارد دلاری افغانستان، کشورهای اروپایی چنین کاری را انجام دهند. او اظهار کرد که آلمان نیم میلیارد دلار از پول افغانستان را در اختیار دارد و این کشور و سایر کشورهای اروپایی باید این پول‌ها را آزاد کنند.
محرابی گفت که افغانستان برای "جلوگیری از بحران قریب‌الوقوع"، با ثبات نگه داشتن واحد پول و قیمت‌ها، ماهانه به ۱۵۰ میلیون دلار نیاز دارد و افزود که یک حسابرس می‌تواند هرگونه نقل و انتقالی را رصد کند.
این عضو هیئت مدیره بانک مرکزی افغانستان تصریح کرد: اگر این ذخایر مسدود باقی بمانند، واردکنندگان افغان قادر به پرداخت هزینه محموله‌های خود نخواهند بود، بانک‌ها شروع به سقوط می‌کنند، موادغذایی کمیاب می‌شوند و مغازه‌های خوار و بار فروشی خالی می‌شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала