محققان حسگری ساختند که وجود ویروس کرونا را در کمتر از دو ساعت شناسایی می کند

© AFP 2023 / Johannes Eiseleمحققان حسگری ساختند که وجود ویروس کرونا را در کمتر از دو ساعت شناسایی می کند
محققان حسگری ساختند که وجود ویروس کرونا را در کمتر از دو ساعت شناسایی می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دانشمندان "مرکز تحقیقات یون سنگین GSI هلمهولتز آلمان، "شورای ملی پژوهش علم و فناوری"(CONICET) آرژانتین و "دانشگاه ایلینوی در اربانا- شمپین"(UIUC) آمریکا، یک حسگر بسیار حساس ابداع کرده‌اند که می‌تواند کروناویروس و "آدنوویروس"(Adenoviruses) انسانی را در نمونه بزاق، سرم خون یا نمونه‌های محیطی مانند فاضلاب تشخیص دهد.
این حسگر از دو بخش مهم تشکیل شده است؛ یک نانوکانال حساس و مولکول‌های DNA ویژه‌ای که به سطح کانال متصل هستند. به گفته پژوهشگران، این روش مانند آزمایش‌های PCR، دقیق است اما ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود و نتایج را در کمتر از دو ساعت آماده می‌کند.
واکسن ایرانی-استرالیایی کرونا در ایران مجوز مصرف اضطراری گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
واکسن ایرانی-استرالیایی کرونا در ایران مجوز مصرف اضطراری گرفت
فناوری ساخت غشاهای مجهز به نانوحفره‌، طی این سال‌ها در مرکز تحقیقات یون سنگین GSI هلمهولتز توسعه یافته است. فناوری حسگر نانو حفره، ظرفیت بالایی برای استفاده در مورد همه‌گیری کروناویروس دارد.
آنا سول پینتی، پژوهشگر دانشگاه ایلینوی در اربانا- شمپین گفت: برای شناسایی سایر ویروس‌ها باید به دنبال مجموعه‌ای از مولکول‌ها باشیم که مانند آپتامر عمل می‌کنند؛ مولکول‌های جدید برای ویروس‌های جدید. ما حتی قصد داریم آپتامرهایی را به دست بیاوریم که بتوانند انواع گوناگون کروناویروس را تشخیص دهند.
فناوری نانوحفره فراتر از شناسایی ویروس، پایه‌ای برای ابداع سایر حسگرها نیز به شمار می‌رود. گروه‌های بسیاری در سراسر جهان، در حال توسعه راهبردهای عملکردی ویژه هستند تا عملکردهای انتخابی را به حسگرهای نانوحفره منتقل کنند. نانو حفره‌ها در غشاهای یونی، بسیار تطبیق‌پذیر هستند زیرا می‌توانند برای واکنش به بسیاری از تغییرات بیرونی مانند دما، pH، نور، ولتاژ یا وجود گونه‌های ویژه یون، مولکول‌ها یا داروها اصلاح شوند.
"کریستینا تراوتمن"(Christina Trautmann)، رئیس بخش پژوهش مواد مرکز تحقیقات یون سنگین GSI هلمهولتز گفت: چشم‌انداز پیش روی ما، ادغام کردن غشای نانو حفره با یک دستگاه قابل حمل برای تشخیص سریع و کارآمد ویروس است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала