یک ماده غیرمعمول در سیاره فراخورشیدی دارای باران های آهن کشف شد

© Photo / NASA/JPL-Caltec/E.Churchwell (University of Wisconsin)یک ماده غیرمعمول در سیاره فراخورشیدی دارای باران های آهن کشف شد
یک ماده غیرمعمول در سیاره فراخورشیدی دارای باران های آهن کشف شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2021
اشتراک
تیم بین المللی دانشمندان یک ماده غیرمعمول را در سیاره منحصر به فرد WASP-76b که جزو سیارات موسوم به مشتری های داغ است، کشف کردند. کشف کلسیم یونیزه در اتمسفر آن یا نشان دهنده دمای بالاتر از تصور قبلی دانشمندان یا حاکی از وزش بادهای شدید در لایه فوقانی قشر گازی این سیاره است.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب  در مقاله ای منتشر شده درمجله  The Astrophysical Journal Letters اعلام  شده است.
کشف یک سیاره فرا خورشیدی مناسب برای زندگی انسان ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.02.2020
کشف یک سیاره فرا خورشیدی مناسب برای زندگی انسان ها
سیارات دارای درجه حرارت بالا به دلیل مجاورت بسیار نزدیک به ستاره های خود، مشتری های داغ نامیده می شوند.  WASP-76b که در سال 2016 کشف شد ، حدود 640 سال نوری از زمین فاصله دارد اما آنقدر به ستاره نوع F خود که کمی گرمتر از خورشید است نزدیک می باشد که طی 1.8 روز زمینی یک بار به دور خود می چرخد. در جانب روز این سیاره آهن تبخیر می شود که سپس در طرف شب آن متراکم شده و به صورت باران می بارد.
ستاره شناسان در مشاهدات جدید خود سه خط طیفی غیرمعمول را ثبت کرده اند که مربوط به وجود اتم های کلسیم یونیزه است. این نشان می دهد که دو احتمال وجود دارد: یا سیاره فراخورشیدی دارای بادهای بسیار شدید در بالای جو است یا دمای جو سیاره فراخورشیدی بسیار بیشتر از آن چیزی است که کارشناسان قبلاً تصور می کردند.
به گفته دانشمندان، سنجش از دور دهها سیاره های فراخورشیدی مختلف با  دماها و جرم های گوناگون، تصویر کاملی از تنوع واقعی جهان های سیارات دیگر از جمله سیارات داغ دارای باران های آهن و سیارات دارای اقلیم معتدل تر را ارائه می دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала