ورود موشک توریستی چینی‌ به صنعت فضایی

© REUTERS / Gene Blevinsورود موشک توریستی چینی‌ به صنعت فضایی
ورود موشک توریستی چینی‌ به صنعت فضایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2021
اشتراک
شرکت چینی اسپیس کاس اخیرا از طرح گرافیکی موشک گردشگری فضایی خود رونمایی کرد که به نظر می‌رسد چینی‌ها در طراحی آن از موشک‌های دو شرکت بلواوریجین جف بزوس و اسپیس ایکس ایلان ماسک الهام گرفته‌اند.
به گزارش اسپونتیک به نقل از دیلی میل، قسمت بالایی موشک چینی شبیه موشک نیوشپرد شرکت بلواوریجین و بدنه آن شبیه موشک استارشیپ اسپیس ایکس است.
روسیه گروه فیلمبرداری را برای ضبط تاریخی فیلم به فضا فرستاد+پخش زنده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2021
روسیه "گروه فیلمبرداری" را برای ضبط تاریخی فیلم به فضا فرستاد+پخش زنده
علاوه بر آن این موشک مجهز به باله‌های جانبی است که آنها هدایت فرود را بر عهده دارند.
شرکت اسپیس کاس قصد دارد از سال ۲۰۲۴ مشتریانی که هزینه سفر را پرداخته‌اند به فضای زیر مداری ارسال کند.
بنابر بیانیه مطبوعاتی این شرکت، این موشک توان حمل حداکثر هفت مسافر را خواهد داشت و طی آن مسافران ۱۰ دقیقه در شرایط گرانش صفر درست در بالای خط کارمان شناور خواهند بود. خط کارمان خطی فرضی در آسمان در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری (۶۲ مایل) از سطح زمین‌ است.
گرچه صنعت گردشگری فضایی زمانی تنها یک ایده بود که در فیلم‌های علمی-تخیلی قابل اجرا بود اما اکنون این موضوع در واقعیت نیز اجرا شده است چرا که تاکنون چند میلیاردر موفق به رفتن به این سفر رویایی شده‌اند. ریچارد برانسون بنیانگذار ویرجین گلکتیک و جف بزوس هر دو تجربه سفر به فضای زیر مداری را داشته‌اند.
۱۱ ژوئیه ریچارد برانسون بنیانگذار شرکت فضایی ویرجین گلکتیک در قالب اولین پرواز فضایی سرنشین دار تجاری به همراه پنج فرد دیگر که تمامی آنها از کارمندان این شرکت بودند به فضا رفتند.۲۰ ژوئیه نیز جف بزوس به همراه  والی فانک ۸۲ ساله به عنوان مسن‌ ترین فضانورد، اولیور دیمن ۱۸ ساله به عنوان جوان‌ترین مسافر فضا و مارک بزوس برادرش با موشک نیوشپرد شرکت بلواوریجین به فضا رفتند و پس از دقایقی ماندن در گرانش صفر به زمین بازگشتند. اگرچه خود ایلان ماسک هنوز خود به این سفر نرفته است، اما اخیرا شرکت وی چهار فرد غیرنظامی را برای سفری سه روزه به مدار زمین فرستاد.
۱۵ سپتامبر نیز شرکت اسپیس ایکس ماموریت اینسپیریشن-۴ را انجام داد و طی آن چهار شهروند غیرنظامی به نام‌های هیلی آرکنو، کریس سمبروسکی، سیان پروکتور به همراه جارد آیزاکمن را به مدار زمین فرستاد.
در حال حاضر چین می‌تواند کشور بعدی باشد که به صنعت گردشگری فضایی می‌پیوندد. موشک چینی‌ها که قرار است قابل استفاده مجدد باشد پیش از زمان پرتابش چندین بار مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. انجام آزمایشات زیرمداری برای سال ۲۰۲۲ برنامه‌ ریزی شده است و یک سال پس از آن نیز ماموریت بدون سرنشین این شرکت انجام خواهد شد و سپس خدمات گردشگری فضایی این شرکت در سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.
با این حال جدول زمانی شرکت اسپیس کاس در مقایسه با شرکت‌های آمریکایی که تاکنون این کار را کرده‌اند، بسیار بلند پروازانه است چرا که شرکت بلواوریجین اولین آزمایشات خود را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала