پاپ: خروج از افغانستان درست و بر حق بود

© REUTERS / Stefano Rellandini پاپ: خروج از افغانستان بر حق و درست بود
پاپ: خروج از افغانستان بر حق و درست بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2021
اشتراک
رهبر کاتولیک‌های جهان خروج آمریکا از افغانستان را "برحق و درست" خواند، اما در حمایت از برخی انتقاداتی که به این روند وارد می‌شود، به اشتباه جمله‌ای به نقل از صدراعظم آلمان گفت، در صورتی که گوینده اصلی ولاددیمیر پوتین بوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، پاپ فرانسیس، رهبر ۸۴ ساله کاتولیک‌های جهان روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه رادیویی سی.او.پی.ای اسپانیا درباره اوضاع افغانستان صحبت کرد.   
او با بیان اینکه رها کردن افغانستان برحق و درست است، گفت: دیپلماسی واتیکان به منظور تلاش برای پیشگیری از اقدامات تلافی‌جویانه علیه مردم آنجاست.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حوادث افغانستان تاریخ را تکان داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2021
بورل: حوادث افغانستان تاریخ را تکان داد
اما او از چگونگی اجرای این خروج انتقاد کرد.
پاپ گفت: تا جایی که من می‌بینم، همه نتایج احتمالی در نظر گرفته نشد یا اینطور به نظر می‌رسد. نمی‌خواهم قضاوت کنم.  نمی‌دانم آیا بررسی انجام خواهد شد یا خیر، اما مطمئنا فریب بسیاری شاید از طرف مقامات جدید (طالبان) وجود داشته باشد. من می‌گویم فریب یا خام‌دستی بسیار، من نمی‌فهمم.
در همین بخش از مصاحبه، فرانسیس به زبان اسپانیایی نقل قولی که او به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نسبت می‌داد، بیان کرد که در مورد چگونگی پایان دادن به مداخلات خارجی بود که قصد پیاده‌سازی دموکراسی را دارند، در حالی که سنت‌ها و فرهنگ‌ها را نادیده می‌گیرند.
این اظهارنظر در واقع متعلق به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است که در ۲۰ اوت در کنفرانس خبری مسکو با مرکل مطرح شد.
پوتین گفته بود: سیاست غیر مسئولانه در تحمیل برخی از ارزش‌های خارجی باید متوقف شود. همچنین آرزوهای معرفی دموکراسی با الگوهای دیگر کشورها و بدون توجه به ویژگی‌های تاریخی، ملی و مذهبی آن کشورها و به طور کلی نادیده گرفتن کامل سنت‌های دیگران باید متوقف شود.
در ۱۵ اوت، دو هفته پیش از تکمیل خروج نظامیان خارجی از افغانستان، پاپ فرانسیس خواستار گفت‌وگو شده بود تا مردم بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند. یکشنبه گذشته، در آستانه تکمیل این خروج، او از تمام مسیحیان خواست تا برای این کشور عمدتا مسلمان دعا کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала