راه اندازی دوباره راکتور هسته ای در کره شمالی

© AFP 2023 / John Macdougallراه اندازی دوباره راکتور هسته ای در کره شمالی
راه اندازی دوباره راکتور هسته ای در کره شمالی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2021
اشتراک
روزنامه جروزالم پست نوشت؛ نهاد ناظر بر فعالیت هسته‌ای سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود ادعا کرد که کره شمالی یک راکتور هسته‌ای تولید پلوتونیوم را بار دیگر راه اندازی کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جروزالم پست، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود مدعی شد که کره شمالی ظاهراً یک رآکتور هسته‌ای را که تصور می‌شود پلوتونیوم موردنیاز برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را تولید می‌کند، مجدداً راه اندازی کرده است.

انتشار ویدیویی از شلیک موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2021
انتشار ویدیویی از شلیک موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی

این نهاد بین‌المللی از زمان اخراج بازرسان آژانس اتمی از سوی پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۹، هیچ‌گونه دسترسی به تأسیسات هسته‌ای کره شمالی نداشته است. بنا به ادعای رسانه‌های غربی، کره شمالی از آن زمان به بعد برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را به سرعت پیش برد و آزمایش‌های هسته‌ای را خیلی زود از سر گرفت.

در حال حاضر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت هسته‌ای کره شمالی را دورادور و عموماً از طریق تصاویر ماهواره‌ای تحت نظر دارد.

آژانس اتمی در گزارش خود پیرامون این رآکتور ۵ مگاواتی در «یونگبایون» - یک مجتمع هسته‌ای در مرکز برنامه هسته‌ای کره شمالی- نوشت: «نشانه هایی دال بر فعالیت رآکتور در بازه زمانی اوایل دسامبر ۲۰۱۸ تا آغاز ژوئیه ۲۰۲۱ در دست نیست».

در ادامه این گزارش آمده است: با این حال از اوایل ژوئیه ۲۰۲۱ نشانه‌هایی از جمله تخلیه آب‌های خنک کننده وجود دارد که مطابق با بهره برداری از این رآکتور است.

آژانس انرژی اتمی در ماه ژوئن نیز مدعی وجود نشانه‌هایی دال بر فعالیت مجدد [تأسیسات] یونگبایون برای جداسازی پلوتونیوم از سوخت مصرفی رآکتور شد که می‌تواند در تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این گزارش خود را به طور سالانه و پیش از نشست کشورهای عضو این نهاد منتشر می‌کند و آن را بدون اعلان بر روی تارنمای رسمی خود قرار می‌دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала