پایان عملیات خروج انگلیس و تجمع هزاران نفر در اطراف فرودگاه پایتخت افغانستان

© REUTERS / U.S NAVY / Central Command Public Affairs / Cpl. Nicholas Guevaraپایان عملیات خروج انگلیس و تجمع هزاران نفر در اطراف فرودگاه پایتخت افغانستان
پایان عملیات خروج انگلیس و تجمع هزاران نفر در اطراف فرودگاه پایتخت افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2021
اشتراک
یک روز بعد از حملات مرگبار به فرودگاه کابل، انگلیس اعلام کرد که به روند انتقال غیرنظامیان به فرودگاه و بررسی درخواست‌های خروج از افغانستان پایان داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  ایسنا، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفت که آخرین مراحل عملیات خارج کردن شهروندان از فرودگاه کابل به مقصد انگلیس تا ساعاتی دیگر به پایان می‌رسد.

نگرانی افغان ها به دنبال افتادن اسناد سفارت انگلیس به دست طالبان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2021
نگرانی افغان ها به دنبال افتادن اسناد سفارت انگلیس به دست طالبان

والاس از این که همه کسانی که خواهان خروج بودند، نتوانسته‌اند خارج شوند، به شدت ابراز تاسف کرد و خبر داد که دفتر بریتانیا برای بررسی درخواست‌های خروج واقع در هتل بارون در نزدیکی فرودگاه کابل بسته شده است.

روز پنج‌شنبه ۴ شهریور دو انفجار در اطراف فرودگاه کابل بیش از ۹۰ نفر را کشت که ۱۳ نفر از آنها نظامیان آمریکایی بودند. شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.

با وجود این روز جمعه و با نزدیک شدن مهلت خروج نیروهای خارجی از فرودگاه کابل، هزاران افغان به امید رسیدن به آخرین هواپیماها در اطراف ورودی‌های میدان هوایی حامد کرزای جمع شدند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده جمعیتی انبوه و متراکم را در مبادی فرودگاه نشان می‌دهد که تعدادی از آنها تلاش می‌کنند از طریق کانال‌های فاضلاب به فرودگاه نزدیک شوند.

هم‌زمان بیمارستان‌های کابل که بعد از تسلط طالبان با کارکنان کمتری در حال فعالیت بودند، برای درمان بیش از ۱۵۰ زخمی انفجارهای فرودگاه با سختی و مشکلات زیادی روبرو شده‌اند.

آمریکا که مدیریت عملیات خروج از فرودگاه کابل را بر عهده دارد اعلام کرده است که تا روز ۳۱ اوت (۹ شهریور) حدود ۶ هزار نیروی خود را از فرودگاه کابل خارج می‌کند و به عملیات تخلیه پایان می‌دهد.

بسیاری از کشورهای غربی از جمله آلمان، فرانسه و کانادا عملیات خروج از کابل را پایان داده‌اند.

انگلیس پنجشنبه شب اعلام کرد که از روز ۱۳ اوت تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر را از فرودگاه کابل خارج کرده است. به گفته وزارت دفاع انگلیس از این تعداد ۸ هزار نفر افغان، ۴ هزار نفر دارندگان گذرنامه انگلیسی و بقیه از کارکنان سفارت و شهروندانی از کشورهای دیگر بوده‌اند.

بن والاس گفت در آخرین مرحله تخلیه شهروندان، حدود هزار نفر روز جمعه از فرودگاه کابل خارج خواهند شد و بعد از آن نیروهای نظامی بریتانیا مستقر در فرودگاه بازخواهند گشت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала