تعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان

CC BY 2.0 / Shiny Things / The World Bank Group headquarters building in Washington, D.Cتعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان
تعلیق کمک مالی بانک جهانی به افغانستان   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2021
اشتراک
همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان و گمانه زنی ها درباره نظام سیاسی آینده این کشور، بانک جهانی در بیانیه ای از توقف اختصاص کمک های مالی به افغانستان خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، بانک جهانی اعلام کرد که پرداخت کمک‌های مالی به افغانستان را در پی تسلط طالبان بر این کشور، متوقف کرده است.

سخنگوی بانک جهانی گفت که این نهاد مستقر در واشنگتن به دقت اوضاع افغانستان را زیر نظر دارد.

شایگو: مقادیر بسیاری سلاح که در اختیار طالبان قرار گرفته، تهدید آمیز است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2021
شایگو: مقادیر بسیاری سلاح که در اختیار "طالبان" قرار گرفته، تهدید آمیز است

وی ادامه داد: ما به شدت نگران اوضاع در افغانستان و اثرات آن بر چشم اندازهای توسعه و پیشرفت این کشور علی الخصوص برای زنان هستیم.

ادعا می‌شود که بانک جهانی به رایزنی با جامعه بین الملل و شرکای توسعه (در افغانستان) در مورد وضعیت فعلی ادامه خواهد داد و در حال بررسی راه‌هایی برای حفظ مشارکت جهت حفظ دستاوردهای توسعه‌ای است که با زحمت به دست آمده است.

بانک جهانی از سال ۲۰۰۲ میلادی از طریق انجمن توسعه بین المللی، حدود ۵.۳ میلیارد دلار برای پروژه‌های بازسازی و توسعه در افغانستان اختصاص داده است.

اوایل سال جاری میلادی نیز این بانک حدود ۸۰۰ میلیون دلار به افغانستان اختصاص داد.

اقدام بانک جهانی در راستای توقف پرداخت کمک‌های مالی به افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر نیز صندوق بین المللی پول دسترسی افغانستان به منابع مالی اش، شامل ۴۴۰ میلیون دلار ذخایر پولی در این نهاد را به حالت تعلیق درآورده بود.

سخنگوی این صندوق در بیانیه‌ای مدعی شد: در حال حاضر بین جامعه بین المللی در مورد به رسمیت شناختن دولت در افغانستان شفافیت وجود ندارد، در نتیجه این کشور نمی‌تواند حق برداشت ویژه یا دسترسی به دیگر منابع صندوق بین المللی پول را داشته باشد.

پیشتر و همزمان با سقوط کابل به دست طالبان، یک مقام آگاه در گفتگو با وبگاه «آکسیوس» مدعی شده بود که طالبان به آن بخش از ذخایر پولی بانک مرکزی افغانستان که در آمریکا نگهداری می‌شود، دسترسی نخواهد داشت.

طبق اعلام صندوق بین المللی پول، ذخایر مالی بین المللی بانک مرکزی افغانستان تا پایان ماه آوریل سال جاری، مبلغ ۹.۴ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

فردی آگاه در این زمینه، در گفتگو با آکسیوس مدعی شد: بخش عمده منابع مالی بانک مرکزی افغانستان در حال حاضر در این کشور نگهداری نمی‌شوند.

بانک‌های مرکزی معمولاً ذخایر طلا یا ارز رایج مانند دلار آمریکا را نگهداری می‌کنند. از این ذخایر برای معاملات بین بانک‌های مرکزی استفاده می‌شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала