بیکاری طولانی در انتظار آمریکاست

© AP Photo / Nam Y. Huhافزایش سطح بیکاری در آمریکا
افزایش سطح بیکاری در آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
اشتراک
با وجود صدها هزار شغل جدید، در آمریکا، بیکاری ترجیح داده می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «اکونومیست»، بیکاری طولانی در انتظار آمریکاست. با وجود صدها هزار شغل جدید، اما در آمریکا، بیکاری ترجیح داده می شود. این بهترین نتیجه طی یکسال است، اما حتی با چنین آهنگی، اشتغال تا اوایل 2022 هنوز به سطح ماقبل پاندمی نخواهد رسید.

قبل از بروز همه‌گیری کرونا، کشورهای ثروتمند با سطح بسیار بالای اشتغال‌زایی روبرو شده بودند و در سال 2019، سهم افراد شاغل و یا در حال جستجوی کار بالای 15 سال بالاتر از اواخر دهه 1990 بود که حتی پیرشدن جمعیت کشورها که رشد سریعی داشت دخالتی در این امر نداشت.

جایگاه برق در صنعت و کسب و کار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
جایگاه برق در صنعت و کسب و کار

سطح اشتغال در گروه سنی از 16 تا 64 در اکثر کشورهای ثروتمند خیلی بالا بود.  سطح بیکاری در آمریکا در سال 1999فقط 4,22 درصد بود و در سال 2020 به 3,67 درصد افت کرد. در اتحادیه  اروپا این شاخص برابر 12 درصد در سال 1999بود که در سال 2020 به 6,6 درصد کاهش یافت.

هم‌اکنون سطح اشتغال در کشورهای ثروتمند بطور متوسط 3 درصد کمتر از حدکثر سطح قبل از پاندمی است. یعنی 18 میلیون نفر بیکار هستند. یکی از دلایل این موضوع کاهش تعداد مهاجران کاری است که تقریبا یک پنجم کمبود نیروی کار در آمریکا را تشکیل می دهد. ترس از ابتلا به ویروس کرونا نیز مانع از پذیرش کار می شود. حتی در کشورهایی که سطح واکسیناسیون بالاست، مردم می ترسند مبتلا شوند.

به عقیده اقتصاددانان، تغییر برخورد نسبت به اشتغال، علت افت پیشنهادات کاری است. پاندمی باعث بازنگری ارزش های انسانی شد. هم اکنون خیلی ها در مقایسه با گذشته بیشتر به اقات فراغت در خانواده اهمیت می دهند.

بک نمونه نظرسنجی در بریتانیا بخودی خود گویاست: در آنجا افراد شرکت کننده در نظرسنجی گفتند که مایلند ساعات کاری کمتری داشته باشند، حتی اگر حقوق آنها کاهش یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала