رسانه ها؛ افشای جاسوسی از خبرنگاران در سراسر دنیا

© Fotolia / Peterzaydaرسانه ها؛ افشای جاسوسی از خبرنگاران در سراسر دنیا
رسانه ها؛ افشای جاسوسی از خبرنگاران در سراسر دنیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2021
اشتراک
برخی رسانه ها اعلام کردند که با استفاده از جاسوس‌ افزار، خبرنگاران در سراسر جهان تحت نظر قرار گرفته اند.

به گزارش اسپوتنیک، تحقیقات برخی رسانه ها از جمله واشنگتن پست، از نرم افزار شرکت اسرائیلی NSO Group که توسط سازمان های اطلاعاتی برای ردیابی مجرمان و تروریست ها استفاده می شد، برای جاسوسی از فعالان، روزنامه نگاران و چهره های مخالف در سراسر جهان استفاده شده است.

خاطرنشان می شود که سازمانهای خصوصی Forbidden Stories и Amnesty International به لیستی که در سال ۲۰۱۶ با بیش از ۵۰ هزار شماره تلفن توسط مشتریان NSO برای نظارت بالقوه انتخاب شده است، دسترسی پیدا کردند. سپس سازمان ها داده ها را به رسانه ها منتقل کرده، آنها تحقیق مشترکی را آغاز کردند و لیست را تجزیه و تحلیل کردند.

برنامه آمریکا برای ساخت پایگاه جاسوسی از روسیه و چین در فضا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
برنامه آمریکا برای ساخت پایگاه جاسوسی از روسیه و چین در فضا

در این لیست نام صاحبان تلفن ها درج نشده است اما روزنامه نگاران موفق به شناسایی بیش از هزار نفر در بیش از ۵۰ کشور شدند. آنها شامل اعضای خانواده های سلطنتی عرب، ۶۵ تاجر، ۸۵ مدافع حقوق بشر، ۱۸۹ روزنامه نگار و بیش از ۶۰۰ سیاستمدار و مقام از جمله وزرا، دیپلمات و نظامی هستند. تعدادی از سران کشورها و نخست وزیران نیز در این لیست وجود داشتند.

این لیست شامل شماره تلفن خبرنگاران CNN، آسوشیتدپرس و بلومبرگ، وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز و لوموند فرانسوی و همچنین برخی دیگر از نشریات است.

روزنامه نگاران ۱۷ رسانه از کشورهای مختلف دریافتند که بیشترین تعداد این لیست، حدود ۱۵ هزار نفر، به ساکنان مکزیک تعلق دارد. اینها شامل سیاستمداران، نمایندگان اتحادیه های صنفی، روزنامه نگاران و مخالفان است. همچنین تعداد افراد مختلف از خاورمیانه در این لیست وجود دارد. علاوه بر این، اروپایی ها نیز در این لیست قرار گرفتند؛ بیش از هزار نفر از فرانسوی ها و صدها شماره که با دو غول رسانه ای در مجارستان - مشتریان این شرکت - در ارتباط هستند.

به گفته این روزنامه، از نرم افزار Pegasus همچنین برای هک و تلاش برای به دست آوردن اطلاعات حداقل ۳۷ تلفن روزنامه نگار، فعال حقوق بشر، بازرگان از سراسر جهان استفاده شده است. واحد ویژه Amnesty ،۶۷ تلفن هوشمند را که مشکوک به حمله نرم افزاری بودند مورد آزمایش قرار داد. مشخص شد که ۲۳ تلفن قربانی اقدامات جاسوسی شده اند و در ۱۴ مورد از آنها نشانه هایی از تلاش برای هک دیده شده است.

در بین این شرکت شواهدی یافت شده که نشان می دهد از نرم افزار Pegasus برای جاسوسی از نامزد جمال خاشقچی، روزنامه نگار روزنامه واشنگتن پست، چند روز پس از ترور وی در سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول در سال ۲۰۱۸ استفاده شده است. چند ماه قبل از مرگ این روزنامه نگار، یک حمله سایبری با استفاده از نرم افزار تلفن همسرش صورت گرفت. خاطر نشان شده که Amnesty قادر به اثبات موفقیت آمیز بودن این هک نبوده است.

این شرکت اسرائیلی به رسانه ها گفت که  این شرکت "نرم افزار جاسوسی" را هدایت نمی کند و به داده هایی که جمع آوری می کند دسترسی ندارد. در همان زمان، این شرکت تأکید کرد که فن آوری های آن به جلوگیری از حملات و انفجارها کمک می کند.

پیش از این فایننشال تایمز به نقل از منابعی گزارش داده بود که بدافزار Pegasus شرکت اسرائیلی NSO Group سالهاست توسط سرویس های اطلاعاتی و دولت ها برای جمع آوری داده ها از تلفن های هوشمند افراد استفاده می شود. این برنامه می تواند به داده ها در فضای ابری دسترسی پیدا کند، به عنوان مثال، تاریخچه کامل مکان شخص، پیام ها و عکس های بایگانی شده. این شرکت اظهار داشت که این برنامه فقط برای جلوگیری از حملات تروریستی و جنایات فروخته شده است.

شرکت NSO بارها به هک داده و جاسوسی سایبری متهم شده است. در سال ۲۰۱۹، شبکه اجتماعی آمریکایی فیس بوک این شرکت اسرائیلی را به هک بیش از هزار حساب کاربری واتس اپ متهم کرد. در سال ۲۰۲۰، رسانه های انگلیسی از هک تلفن جف بزوس، بنیانگذار آمازون که ظاهراً از تلفن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با استفاده از برنامه Pegasus-۳ ثورت گرفته، خبر دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала