ساخت نانوکپسول های جذب کننده و خنثی کننده ویروس ها

© Photo / Sai Li / Tsinghua University School of Life Sciencesساخت نانوکپسول های جذب کننده و خنثی کننده ویروس ها
ساخت نانوکپسول های جذب کننده  و خنثی کننده ویروس ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2021
اشتراک
یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه فنی مونیخ (آلمان) نانوکپسول هایی تولید کرده که ویروس ها را جذب و خنثی می کنند.

به گزارش اسپوتنیک،  این نانوذرات از مواد ژنتیکی با استفاده از روش DNA اوریگامی ساخته  شده و با موفقیت در برابر هپاتیت و ویروس های مرتبط با آدنو آزمایش شده اند. این مطلب در مقاله منتشر شده در مجله Nature Materials اعلام شده است.

دانشمندان با استفتده از نانو تکنولوژی راه تشخیص مرحله قبل از سرطان را پیدا کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2019
دانشمندان با استفاده از نانو تکنولوژی راه تشخیص مرحله قبل از سرطان را پیدا کردند

برای ساخت نانوکپسول  از اصول هندسی استفاده شد که طبق آنها غشای پروتئینی ویروس ها ساخته می شود. به این شکل،  اجسام توخالی به اندازه یک ذره ویروسی بدست آمد. به منظور جذب ویروس ها توسط نانوذرات ، محققان کپسول هایی از صفحات مثلثی DNA ساختند. برای اینکه چنین صفحاتی بتوانند اجسام بزرگتر را جمع و تشکیل دهند ، لبه های آنها کمی برش خورده است. دانشمندان توانستند با تغییر نقاط لنگر در لبه های مثلث ها ، نه تنها کره های توخالی بسته  بلکه کره هایی با سوراخ یا حتی نیمه پوسته ایجاد کنند.

دانشمندان آنتی بادی هایی را که به ویروس ها متصل می شوند در سطح داخلی نانوکپسول ها قرار داده و به بازدهی بالای جذب دست می یابند. تیم دانشمندان برای جلوگیری از پوسیدگی سریع ذرات DNA در مایعات بدن با استفاده از بلوک های ساختمانی آماده را مورد پرتوافکنی اشعه ماورا بنفش قرار داده و آنها را به  پلی اتیلن گلیکول و الیگولیزین آغشته کرد. به این ترتیب ذرات به مدت 24 ساعت در سرم موش ها پایدار بودند.

با افزودن چهار مولکول آنتی بادی ، راندمان اتصال به 80 درصد رسید. دانشمندان بر این باورند که با افزایش تعداد آنتی بادی ها می توان میزان اثربخشی را تا صد درصد افزایش داد. محققان قصد دارند در آینده  نانوکپسول ها را روی موش های زنده آزمایش کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала