نشانه هایی از حیات در قمر سیاره زحل پیدا شد

© Photo / NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute/A. Bader (Lancaster University)نشانه هایی از حیات در قمر سیاره زحل پیدا شد
نشانه هایی از حیات  در قمر سیاره زحل  پیدا شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2021
اشتراک
ستاره شناسان دانشگاه آریزونا (ایالات متحده آمریکا) و دانشگاه دانشگاه پی‌اس‌ال پاریس (فرانسه) منبع مرموز گاز متان را کشف کرده اند که احتمالاً در اقیانوس زیر پوسته یخ انسلادوس ، قمر سیاره زحل مخفی شده است.

 به گزارش اسپوتنیک، در مقاله منتشر شده در مجله Nature Astronomy این منبع می تواند در واقع موجودات زنده باشد.

فضاپیمای کاسینی با عبور از یک توده عظیم آب که از سطح قمر سیاره زحل فوران می کند ، غلظت نسبتاً زیادی از مولکول های خاص از جمله دی هیدروژن ، متان و دی اکسید کربن را کشف کرد که با فعالیت هیدروترمال در کف اقیانوس های کره زمین مطابقت دارد. در عین حال غلظت متان به طور غیر منتظره ای بالا بود که  ممکن است نشانه ای از فعالیت موجودات زنده باشد.

ملاقات مشتری و زحل برای اولین بار از سال 1226 میلادی
در ایالت کانزاس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2020
ملاقات مشتری و زحل برای اولین بار از سال 1226 میلادی

دانشمندان مدل های ریاضی را برای محاسبه احتمال انجام فرآیندهای مختلف از جمله متانوژنز بیولوژیکی ایجاد کرده اندکه می توانند ناهنجاری موجود داده های کاسینی را توضیح دهند. این مدل ها ترکیب ژئوشیمی فرآیندهای گرمابی و محیط زیست میکروبیرا تلفیق می کنند . معلوم شد که تصویر مشاهده شده یا با فعالیت موجودات زنده سازگار است و یا با فرآیندهای شیمیایی که روی زمین اتفاق نمی افتند.

ابتدا محققان تخمین زدند که چه  میزان هیدروژن موجود در انسلادوس باید با مشاهدات کاوشگر کاسینی مطابقت داشته باشد و آیا این مقدار می تواند وجود جمعیتی از میکروارگانیسم های متان زای هیدروژنوتروفیک مشابه موجودات روی زمین را پشتیبانی کند. آنها همچنین آزمایش کردند که آیا مجموعه شرایط خاص شیمیایی مانند غلظت دی هیدروژن در جریان گرمابی و دما می تواند محیط مناسبی برای رشد جمعیت این میکروب ها فراهم کند. معلوم شد که فرضیه منشا منحصراً غیر بیولوژیکی متان نمی تواند غلظت مشاهده شده را توضیح دهد. بنابراین  نمی توان روایت وجود حیات در قمر  انسلادوس را بعید دانست.

با این حال همچنین این احتمال نیز وجود دارد که متان در نتیجه تجزیه شیمیایی مواد آلی اولیه تشکیل شده باشد ،که ممکن است در هسته انسلادوس وجود داشته و از طریق یک فرآیند هیدروترمال تا حدی به دی هیدروژن ، متان و دی اکسید کربن تبدیل شود. این فرضیه را می توان تأیید کرد اگر معلوم شود که قمر سیاره زحل در نتیجه تجمع مواد سرشار از مواد آلی به وجود آمده  که ستارگان دنباله دار نیز متشکل از آنها هستند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала