عدسی بزرگ نمای عظیمی در فضای کیهانی پیدا شد

© Photo / NASA/JPL-Caltec/E.Churchwell (University of Wisconsin)عدسی بزرگ نمای عظیمی در فضای کیهانی پیدا شد
عدسی بزرگ نمای عظیمی در فضای کیهانی پیدا شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2021
اشتراک
ستاره شناسان عدسی بزرگ نمای عظیمی را کشف کرده اند که در اثر عملکرد میدان گرانشی یک خوشه غول پیکر از کهکشانها در فاصله 3.3 میلیارد سال نوری از کره زمین تشکیل شده است. دانشمندان با کمک آن توانستند کهکشان cswa128 ،واقع در در فاصله دورترحتی 10.7 میلیارد سال نوری را مطالعه کنند.

به گزارش اسپوتنیک،  این مطلب در مقاله ای منتشر شده درمجله  Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters اطلاع داده شده است.

کشف پل‌های مخفی بین کهکشان‌ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
کشف پل‌های مخفی بین کهکشان‌ها

خوشه کهکشان ها  آنقدر بزرگ است که گرانش آن، نور را مانند ذره بین خم می کند. به دلیل تأثیری به نام عدسی گرانشی، کهکشان cswa128 که در ردیف ناظر مستقیماً در پشت آن قرار دارد ، ده برابر بزرگتر از آنچه در زمین مشاهده می شود ، به نظر می رسد. محققان حتی توانستند مناطق جداگانه ستاره سازی را که شبیه توده های درخشان هستند، کشف کنند.

دانشمندان روشی را برای بازسازی پیکسل تصویر ایجاد کرده اند که امکان می دهد شکل واقعی کهکشان از روی تصویر کشیده و تحریف شده آن هنگام تاثیر عدسی گرانشی ، تعیین شود. این الگوریتم ها توزیع روشنایی در سطح کهکشان اصلی را روی شبکه پیکسل بازسازی می کنند و ضمناً وضوح تصویر نسبت به مناطق تا صد پارسک یا کمتر به اندازه کافی حساس است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала