دانشمندان برای اولین بار از گونه "لامبدا" ویروس کرونا گفتند

© Photo / Sai Li / Tsinghua University School of Life Sciencesدانشمندان برای اولین بار از گونه "لامبدا" ویروس کرونا گفتند
دانشمندان برای اولین بار از گونه لامبدا ویروس کرونا گفتند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2021
اشتراک
دانشمندان برای اولین بار در مورد ویژگی های نوع لامبدا عفونت ویروس کرونا توضیح دادند.

به گزارش اسپوتنیک، پزشکان یک بیمارستان بالینی در شهر پورتو الگره برزیل، در مورد ویژگی های گونه "لامبدا" ویروس کرونا برای اولین بار توضیحاتی دادند.

هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به ظهور گونه های جدید کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2021
هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به ظهور گونه های جدید کرونا

این مطالعه در پورتال پیش چاپ medRxiv منتشر شده است و هنوز بررسی نشده است .نوع جدیدی از سارس-کوو-۲ اولین بار در اوت سال ۲۰۲۰ در پرو شناسایی شد و خیلی زودی در ۲۶ کشور دیگر از جمله اروپا و ایالات متحده کشف شد. با این حال، اولین مورد آلودگی در برزیل فقط در ماه فوریه ثبت شد.

پزشکان تاریخچه عفونت با گونه لامبدا در ایالت ریو گراند دو سول در جنوب برزیل را به طور دقیق بررسی کردند؛ بیمار مرد جوانی بود که پس از بازگشت از آرژانتین علائم تنفسی پیدا کرد. دو روز بعد، وی در یک بیمارستان محلی بستری شد و آزمایش PCR او مثبت بود.

نویسندگان کار توالی نمونه را در سطح ژنوم انجام دادند و دریافتند که نوع C.37 (lambda) با حذف Δ3675-3677 در ژن ORF1a (یکی از قسمت های ژنوم سارس-کوو-۲) مشخص می شود، که کلیه فعالیتهای ویروس را در داخل سلول آغاز می کند).

همانطور که مشخص شد، این حذف منجر به از بین رفتن سه اسید آمینه می شود و ژن خود پروتئین سنبله ویروس را رمزگذاری می کند.

یک ویژگی مشابه در گونه های آلفا (انگلیسی)، بتا (آفریقای جنوبی) و گاما (برزیلی) یافت شد.

علاوه بر ۱۹ تغییر ژنوم در انواع دیگر ویروس کرونا، لامبدا حاوی حذف جدید دیگری - Δ246-252 - و جهش های متعدد غیر مترادف در ژن رمزگذار پروتئین S است.

در همان زمان، یکی از آنها (F490S) قبلاً با کاهش حساسیت به آنتی بادی ها همراه بود. تاکنون دانشمندان هیچ مدرکی دال بر این که گونه جدید سیر شدید کووید-۱۹ را تحریک می کند یا اثر واکسن ها را ضعیف می کند، ندارند.

کارشناسان نتیجه گرفتند که سازمان بهداشت جهانی ممکن است به دلیل گسترش آن در کشورهای آمریکای جنوبی، شماره ۳۷ را در لیست "نگرانی" قرار دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала