تیم جرم شناسی کانادا: سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی عامدانه نبود

© AP Photo / Mohammad Nasiriتیم جرم شناسی کانادا: سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی عامدانه نبود
تیم جرم شناسی کانادا: سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی عامدانه نبود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2021
اشتراک
دولت کانادا در گزارشی نتایج تحلیل‌ها و تحقیقات مستقل درباره علل سقوط هواپیمای اوکراینی را ارائه و نتیجه هشت ماه بررسی مستقل علل سقوط هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا شبکه سی. بی. سی نیوز کانادا رونوشتی از یک گزارش غیرمحرمانه را درباره جریان ها و دلایلی که موجب رقم زدن سانحه هواپیمای اوکراینی شد، رویت کرده است. این تحلیل طبق گفته سرویس اطلاعات امنیتی کانادا که تحقیق در این باره را پیش می‌برده است، بر اساس تمامی شواهد و اطلاعات موجود برای دولت کانادا ارائه شده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2021
دادگاه پرونده هواپیمای اوکراینی به زودی تشکیل می شود

در این گزارش آمده است: در حالی که تیم جرم شناسی هیچ مدرکی دال بر این ندارد که سرنگونی پرواز PS۷۵۲ عامدانه بوده است، این موضوع به هیج وجه ایران را از مسئولیت مرگ ۱۷۶ انسان بی گناه تبرئه نمی‌کند. 

در این گزارش آمده است که ایران نتوانسته است  «توضیحات موثقی را درباره چگونگی و چرایی» سرنگونی این هواپیما توسط یک شاخه نظامی اش ارائه دهد. 

این گزارش مدعیست؛ با توجه به مجموع اطلاعاتی که در دسترس است، تیم جنایی به این نتیجه رسیده است که یک سری از اقدامات و اهمال ها توسط مقامات غیر نظامی و نظامی ایران وضعیت خطرناکی را ایجاد کرد که راجع به خطرات پیش تر مشخصی شده سهل انگاری شده است. 

این گزارش همچنین مطرح می کند که تیم جرم شناسی اطلاعاتی را که در اختیار داشته تحلیل کرده است اما  «فقط ایران به شواهد، محل سقوط و شاهدان دسترسی کامل دارد» و  «بر عهده ایران است که پاسخ هایی معتبر و کامل درباره تمامی جوانب این رخ داد غم بار ارائه کند». 

گزارش یاد شده مسیر اتاوا را برای پیش رفتن و تصمیم گیری درباره این که چه تحریم هایی علیه ایران اعمال کند، البته اگر چنین تصمیمی بگیرد، هموار می کند. 

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در این گزارش در پیامی به خانواده های جان باختگان این سانحه نوشت که دولت کانادا تمام گزینه های ممکن را پیگیری خواهد کرد، از جمله دادگاه بین المللی لاهه. 

ترودو معتقد است؛ این گزارش نشان می دهد که شرح رسمی ایران از وقایع مبهم، گمراه کننده و سطحی بوده و عمدا از عوامل راه گشا و مهم چشم پوشی می کند. نمی‌وان فقط چند تن از افراد رده پایین کارکنان نظامی را مقصر این سرنگونی دانست. مقامات ارشد حکومت تصمیم هایی گرفتند که به این رخ داد غمبار منتهی شد و جهان نباید به آن ها اجازه دهد با مصونیت پشت چند سپر بلای رده پایین پنهان شوند. 

در این گزارش همچنین آمده است؛ مقامات غیرنظامی و نظامی ایران به واسطه اقدامات و اهمال کاری هایشان مستقیما پرواز PS۷۵۲ و دیگر هواپیماهای غیرنظامی را از طریق ایجاد شرایطی که متصدی ( موشک زمین به هوا) می تواند بهشان موشک شلیک کند و با انجام ندادن اقدامات پیش گیرانه کافی برای کاهش خطر بالا، در معرض خطر قرار داد. 

بر اساس این گزارش، هواپیمای اوکراینی در دی ماه سال 1398بر فراز تهران به اشتباه مورد اصابت موشک قرار گرفته و سقوط کرد. تمام 176 نفر سرنشین این هواپیما که در میان آن ها شهروندان دیگر کشورها از جمله کانادا و اوکراین بودند نیز جان باختند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала