دانشمندان توانایی کووید 19 در تغییر سلولهای خونی را نشان داده‌اند

CC BY 2.0 / NIAID-RML / Novel Coronavirus SARS-CoV-2دانشمندان توانایی کووید 19 در تغییر سلولهای خونی را نشان داده‌اند
دانشمندان توانایی کووید 19 در تغییر سلولهای خونی را نشان داده‌اند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
اشتراک
توانایی ویروس کرونا در ایجاد تغییر بر سلولهای خونی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، گروهی از دانشمندان مرکز فیزیک و پزشکی ماکس پلانک و مرکز ایمنی درمانی آلمان توانایی ویروس کرونا در تأثیر بر سلولهای خونی را کشف کرده اند. این مطالعه در مجله Biophysical Journal منتشر شده است.

متخصصان بیش از چهار میلیون سلول خونی را از 17 بیمار مبتلا به کووید 19 حاد، 14 بهبود یافته و 24 فرد سالم مطالعه کردند (آنها به عنوان یک گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند). نتایج نشان داده است که ویروس کرونا در طولانی مدت می تواند بر اندازه و سفتی گلبول های قرمز و سفید تأثیر بگذارد و همچنین منجر به تغییر شکل برخی سلول ها شود.

برخی از این تغییرات هفت ماه پس از بستری شدن در بیماران مشاهده شد. دانشمندان نتیجه گرفتند که این یکی از عواقب طولانی مدت عفونت است که همچنین افزایش خطر انسداد عروق و آمبولی ریوی در کووید 19 و از سوی دیگر، کمبود اکسیژن در سلول ها را توضیح می دهد.

پیش از این دانشمندان دانشگاه بیرمنگام دریافتند که کووید 19 گاهی منجر به ایجاد سندرم گیلن-باره می شود. به گفته محققان، آنتی بادی هایی که پس از عفونت تولید می شوند دارای خصوصیاتی مشابه آنهایی هستند که باعث بیماری های خود ایمنی قلب و پوست می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала