بیانیه نهایی رهبران ناتو منتشر شد

© AFP 2023 / John Thysبیانیه نهایی رهبران ناتو منتشر شد
بیانیه نهایی رهبران ناتو منتشر شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2021
اشتراک
رهبران ناتو از آغاز توسعه یک مبنای استراتژیک جدید برای اتحادیه آتلانتیک شمالی خبر دادند.

به گزارش اسپوتنیک، رهبران ناتو به عنوان نتیجه اجلاس سران، در بیانیه ای از روسیه خواستند تا جمهوری چک و ایالات متحده آمریکا را از لیست "کشورهای غیر دوست" حذف کند.

پوتین ناتو را محصول جنگ سرد خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2021
پوتین ناتو را محصول جنگ سرد خواند

در بیانیه نهایی اجلاس اتحاد که روز دوشنبه منتشر شد، بیان شد: اوکراین و گرجستان در آینده می توانند عضو ناتو شوند.

در بیانیه آمده است: ما تصمیمی که در اجلاس بخارست ۲۰۰۸ گرفته شد مبنی بر اینکه اوکراین به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از این روند به عضویت اتحاد با برنامه اقدام به عضویت در خواهد آمد، مجدداً تأیید می کنیم؛ ما تمام قسمتهای این تصمیم و همچنین تصمیمات بعدی، از جمله این واقعیت که هر یک از شرکا بر اساس شایستگی های خود ارزیابی خواهند شد را پشتیبانی می کنیم. ما به شدت از حق اوکراین در تعیین آینده و سیاست خارجی خود بدون دخالت خارجی حمایت می کنیم. این بیانیه همچنین تصمیمی مشابه را در اجلاس اتحاد در بخارست در سال ۲۰۰۸ در مورد گرجستان تأیید می کند.

ناتو در حال توسعه مبنای استراتژیک جدیدی برای اتحادیه آتلانتیک شمالی است که در اجلاس بعدی ناتو در سال ۲۰۲۲ در اسپانیا تصویب خواهد شد.

در این سند آمده است: شركت كنندگان در این اجلاس تصمیم گرفتند كه دبیر كل ناتو را موظف كنند كه روند تهیه مبنای استراتژیک جدید را آغاز كند. در اجلاس بعدی توسط رهبران ناتو تصویب خواهد شد.

ناتو همچنین، از مذاکرات استراتژیک جدید روسیه و ایالات متحده در مورد اقدامات کنترل سلاح های بعدی استقبال کرد.

همچنین در بیانیه پایانی اجلاس سران اروپا و آمریکا به ایران اشاره شد: ناتو تلاش خود را بکار می گیرد تا ایران هرگز به سلاح های هسته ای دست نیابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала