آیا سندروم گیلن‌باره بعد از ابتلا به کووید-19 شدیدتر می شود؟

© REUTERS / Phil Nobleکرونا ویروس در جهان
کرونا ویروس در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2021
اشتراک
سندرم گیلن-باره یک پلی رادیکولونوروپاتی خود ایمنی است که با اختلالات اتونوم، اختلالات حرکیت و اختلالات حسی آشکار می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «یورک‌آلرت»، با استناد به اثر تحقیقی متخصصان دانشگاه بیرمنگام،  بیماری کووید -19 می تواند باعث گسترش سندروم گیلن‌باره بشود. در مقاله الکس ریختنر، یکی از نویسندگان این تحقیقات آمده است که آنتی بادی‌های تولید شده توسط ارگانیسم‌هایی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، مشابه آنتی بادی‌هایی است که باعث شیوع بیماری‌های قلبی و پوستی می شوند. اولین علائم بیماری ضعف و درد عضلانی، بی حسی دست و پا و مشکلات هماهنگی میان دست و پا است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2021
کنایه وزیر جوان به مسئولین و خاصیت مغناطیسی واکسن کرونا +ویدئو، عکس

سندرم گیلن-باره یک پلی رادیکولونوروپاتی خود ایمنی است که با اختلالات اتونوم، اختلالات حرکیت و اختلالات حسی آشکار می‌شود. سندروم گیلن باره بیماری خود ایمنی نادر است که به اعصاب محیطی حمله می‌کند و معمولا با علائمی از قبیل درد، ضعف و بی حسی همراه است. در برخی موارد این بیماری موجب معلولیت می‌شود و گاهی اوقات کشنده است.

علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما اغلب پس از یک عفونت گوارشی موسوم به کامپلیوباکتر (Camplylobacter) رخ می دهد به گونه ای که سیستم ایمنی بدن به اشتباه عصب ها را مورد حمله قرار می‌دهد.

تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته حاکی از افزایش موارد ابتلا به سندروم گیلن باره در دوران شیوع ویروس زیکا در آمریکای لاتین است و در برخی از مطالعات نگرانی هایی در مورد احتمال ارتباط بین بیماری کووید-۱۹ و سندروم گیلن باره مطرح شده است. در این بررسی جدید محققان انگلیسی به مقایسه موارد ابتلا به سندروم گیلن باره در این کشور در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ و در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ و زمان شیوع کروناویروس پرداختند.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین بود، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به کشورهای دیگر دنیا نیز سرایت کرد.

در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹، مقامات چینی از شیوع ذات الریه پنومونی ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (استان هوبی) به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند. کارشناسان عامل ایجاد کننده بیماری را شناسایی کرده اند، این یک ویروس جدید است.

شکنجه یک کودک سندروم داون در ایران؛ ویدئو + واکنش‌ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2021
شکنجه یک کودک سندروم داون در ایران؛ ویدئو + واکنش‌ها

این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود. حدس زده می‌شود که ممکن است این بیماری از طریق تماس با این آبزیان یا خوردن آن‌ها منتقل شود، ولی هنوز نتیجه نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود ۷ روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مانند تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را فوریتی با اهمیت بین المللی تشخیص داده و نام رسمی آن را بیماری کووید-۱۹ گذاشته است.

تا روز 6 ماه ژوئن، شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا جدید در جهان به ۱۷۳ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۸۷۳ نفر رسیده و مرگ سه میلیون و ۷۳۶ هزار و ۳۶۷ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала