سازمان بهداشت جهانی واکسن چینی «سینوواک» علیه کرونا را تأیید کرد

© Sputnik / Miguel Candela /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان بهداشت جهانی واکسن چینی «سینوواک» علیه کرونا را تأیید کرد
سازمان بهداشت جهانی واکسن چینی «سینوواک» علیه کرونا را تأیید کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
اشتراک
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد واکسن چینی «سینوواک» را برای مصارف اضطراری تایید کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، این دومین واکسن چینی ویروس کروناست که تجویز آن از سوی سازمان بهداشت جهانی تایید می‌شود و راه را برای مصرف آن در کشورهای فقیر هموار خواهد کرد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2021
انجام مطالعات بالینی واکسن ایرانی- استرالیایی در ایران

تایید واکسن‌ها از سوی سازمان بهداشت جهانی به نوعی صدور جواز کارایی و ایمنی این داروهاست. علاوه بر این امکان می‌دهد که این واکسن در طرح جهانی تهیه واکسن برای کشورهای فقیر موسوم به «کوواکس» مورد استفاده قرار گیرد.

در هفته‌های گذشته بر اثر شیوع گسترده ویروس کرونا در هند دولت آن کشور صدور واکسن به خارج را ممنوع کرد و این تصمیم باعث کاهش شدید واکسن در طرح «کوواکس» شده است.

هیئت مستقل مشاوران علمی سازمان بهداشت جهانی در بیانیه خود تجویز واکسن «سینوواک» برای افراد بالای ۱۸ سال را تایید کرد و گفت دوز دوم واکسن باید به فاصله دو تا چهار هفته پس از دوز اول ترزیق شود.

این هیئت از روز پنجم ماه مه بررسی کیفیت واکسن «سینوواک» را آغاز کرد و پس از تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش‌های بالینی و نحوه تولید واکسن آن را تایید کرد.

این واکسن که در برخی از مناطق جهان «کروناواک» نامگذاری شده دومین واکسن چینی ویروس کروناست که از سوی سازمان بهداشت جهانی تایید می‌شود. این نهاد هفتم مه نیز واکسن شرکت داروسازی «سینوفارم» را تایید کرد.

سومین واکسن چینی که محصول شرکت «کان سینو بیولوژیکس» است در مراحل نهایی آزمایش‌های بالینی قرار دارد ولی تاریخ بررسی آن توسط سازمان بهداشت جهانی هنوز اعلام نشده است.

شرکت «سینوواک» می‌گوید تا پایان ماه مه بیش از ۶۰۰ میلیون دوز از این واکسن را به چین و تعداد دیگری از کشورهای جهان تحویل داده و حدود ۴۳۰ میلیون دوز از این واکسن‌ها تزریق شده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بررسی کیفیت این واکسن نشان داده که میزان تاثیرگذاری آن در جلوگیری از ابتلا خفیف و متوسط به کووید ۱۹ حدود ۵۱ درصد ولی در پیشگیری از ابتلای شدید و بستری شدن بیمار تاثیر آن ۱۰۰ درصد است.

هیئت مستقل مشاوران علمی سازمان بهداشت جهانی نیز در گذشته در گزارش خود اعلام کرده بود نتایج مرحله سوم آزمایش‌های بالینی این واکسن در چند کشور جهان نشان داده که میزان کارایی آن بین ۵۱ تا ۸۴ درصد است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала