درخواست چین از فیلیپین: مودب باشید!

© REUTERS / Ritchie B. Tongo/Poolدرخواست چین از فیلیپین: مودب باشید!
درخواست چین از فیلیپین: مودب باشید! - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2021
اشتراک
پس از آنکه وزیر خارجه فیلیپین در پیام توئیتری خود از واژه‌ های نامرسوم در درخواستش برای خروج ناوهای چینی از آب‌ های مورد مناقشه استفاده کرد، دولت پکن به این کشور تاکید کرد تا آداب و معیارهای اساسی را رعایت کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری رویترز، تئودور لوکسین وزیر خارجه فیلیپین، با واژگانی توهین‌ آمیز از چین خواسته بود تا از منطقه مورد مناقشه بین دو کشور خارج شود.

توصیه چین به آمریکا در رابطه با کره شمالی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2021
توصیه چین به آمریکا در رابطه با کره شمالی

وی در توییتری نوشت: چین، دوست من، چطور بگویم که مؤدبانه باشد؟ بگذار ببینم ... آهان، گورت را گم کن.

این اظهارات از سوی وزیر خارجه فیلیپین در پی اعتراض دولت مانیل بابت حضور "غیرقانونی" ناوهای چینی در آب‌ های مورد مناقشه دریای چین جنوبی و درست در ۲۰۰ مایلی منطقه اقتصادی ویژه فیلیپین مطرح شدند.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ ای به دولت مانیل تاکید کرد تا به حق حاکمیت منطقه‌ ای احترام گذاشته و از انجام اقداماتی که باعث پیچیده شدن اوضاع می‌ شود، اجتناب کند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: حقایق بارها اثبات کرده که دیپلماسی بلندگویی نمی‌ تواند حقیقت را کتمان کند اما می‌ تواند باعث تضعیف اعتماد متقابل شود. امیدواریم که افراد مرتبط در فیلیپین آداب و رسوم اولیه و اساسی و جایگاه خود را در بیان نظرات رعایت کنند و در نظر بگیرند.

وزارت خارجه چین همچنین اظهارات رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین، را نیز نقل کرد که اختلاف بین دو کشور درباره مسائل فردی نباید تاثیری بر همکاری و دوستی آن دو کشور بگذارد.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: پکن برای حل مناسب اختلافات و پیشبرد همکاری از طریق مشاوره های دوستانه همیشه برای فیلیپین کار کرده و خواهد کرد.

رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین، نیز در واکنش به اظهارات وزیر خارجه‌ اش گفته بود: به این دلیل که ما با چین تضاد داریم معنی ندارد که بی ادب باشیم و بی احترامی کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала