اعزام ماشین های نظامی تاجیکستان به مرز قرقیزستان

© Photo / Press Service of the Government of the Batken Provinceعزام ماشین های نظامی تاجیکستان به مرز قرقیزستان
عزام ماشین های نظامی تاجیکستان به مرز قرقیزستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2021
اشتراک
اداره مرزبانی قرقیزستان روز شنبه اعلام کرد که حرکت تجهیزات نظامی تاجیکستان به سمت مرز را که قبلاً در آنجا درگیری مسلحانه رخ داده و تعدادی کشته شده بودند، مشاهده کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی اداره مرزبانی قرقیزستان گفت: " حرکت تجهیزات نظامی  در خاک تاجیکستان به سوی مرز دولتی تاجیکستان و قرقیزستان مشاهده شده است."

توضیحات قرقیزستان درباره تنش در مرز این کشور با تاجیکستان + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2021
توضیحات قرقیزستان درباره تنش در مرز این کشور با تاجیکستان + ویدئو

دیروز عموربک سووانالیف فرماندار استان مرزی باتکن قرقیزستان اعلام کرده بود همه نظامیان ارتش  تاجیکستان قلمرو قرقیزستان را ترک کرده اند.

به گفته سخنگوی اداره مرزبانی قرقیزستان،  تا ساعت 10 صبح به وقت  تهران ، وضعیت در بخشی در از مرز دولتی قرقیزستان و تاجیکستان "نسبتاً متشنج توصیف می شود."

وی افزود: "طرف تاجیکی جاده را در منطقه تورت-کوچو به طور کامل مسدود کرده است."

درگیری بین ساکنان محلی در  مناطق مرزی قرقیزستان و تاجیکستان در 29 آوریل به  درگیری مسلحانه بین ارتش دو کشور تبدیل شد. درگیری بین مرزبانان قرقیزستان و تاجیکستان بیش از شش ساعت به طول انجامید. حدود 40 نفر از افراد دو طرف کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند. عصر روز 29 آوریل طرفین در مورد آتش بس و عقب نشینی نیروها از مرز توافق کردند  اما روز بعد تبادل آتش مجدداً از سر گرفته شد. توافق نهایی آتش بس در بعد از ظهر 30 آوریل حاصل شد.

بتازگی سدیر جپاروف رئیس جمهور قرقیزستان و امامعلی رحمان، رهبر تاجیکستان توافق کردند که درگیری در مرز دو کشور را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала