توضیحات قرقیزستان درباره تنش در مرز این کشور با تاجیکستان + ویدئو

© Sputnik / Tabyldy Kadyrbekovتوضیحات قرقیزستان درباره تنش در مرز این کشور با تاجیکستان + ویدئو
توضیحات قرقیزستان درباره تنش در مرز این کشور با تاجیکستان + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2021
اشتراک
دفتر مطبوعاتی سدیر جپاروف، رهبر قرقیزستان اعلام کرد کانون تنش در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان که روز گذشته درگیری بین مرزبانان دو کشور در آنجا رخ داده بود ، خاموش شده و اوضاع آرام است.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی دفتر مطبوعاتی رهبر قرقیزستان گفت: "در جریان مذاکرات ، منبع تنش از بین رفت و اوضاع حل و فصل شد. کارگروه دولت به فعالیت خود ادامه می دهد. کلیه کمک ها ، داروها و مواد غذایی بلافاصله به استان باتکن رسانده می شود."

​به گفته وی ، کمیسیون های ایجاد شده به ابتکار دولت های قرقیزستان و تاجیکستان برای حل درگیری در مناطق مرزی دو کشور در مورد علل و عواقب این حادثه بحث کرده و بیانیه ای را در مورد توقف جنگ و تخلیه مردم و عقب نشینی  نیروها و تجهیزات نظامی از مرزها امضا کردند.

طرفین اقداماتی را برای جلوگیری از تشدید تنش در مرزهای دولتی انجام می دهند.

پیش از این اطلاع حاصل شده بود که درگیری ها در مرز بین این دو جمهوری در جریان است. به گفته طرف قرقیزی ، تاجیک ها به چند پاسگاه مرزی تیراندازی کردند و سرانجام یکی از این پاسگاه ها ("دوستوک") آتش گرفت. در پاسخ ، نیروهای ویژه، پاسگاه مرزی "خواجه آلو" تاجیکستان را تصرف کردند.

در نتیجه این درگیری ها ، سه نفر از هر دو طرف کشته و بیش از صد نفر زخمی شدند. بر اساس اطلاعات به روز شده ، تعداد آسیب دیدگان طرف قرقیزستانی به 134 نفر رسیده است که از این تعداد 13 نفر کشته شده اند.

آتش درگیری در منطقه مرزی روز قبل شعله ور شد. طوری که در بیشکک بیان شد، دلیل آن،  تلاش طرف تاجیکی برای نصب دوربین های مدار بسته بر روی تیرهای خط انتقال برق بود. شهروندان قرقیزستان مخالفت کرده و تلاش کردند تیرهای برق را آتش بزنند و سپس ساکنان محل شروع به پرتاب سنگ به سوی یکدیگر کردند. شب، درگیری بالا گرفت و تیراندازی آغاز شد.

این منطقه به صورت دوره ای به منطقه درگیری تبدیل می شود ، دلیل اصلی آن مناطق تقسیم نشده است: تعیین دقیق اینکه مرز بین کشورها کجاست ، غیرممکن است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала